Avslutning! Europafesten över för den här gången

EuropaflaggorNu är Europafesten över för den här gången. Ni har fått massor av boktips, kulturtips och kunnat läsa utrikesrapporter från olika hörn i Europa. Det har verkligen varit kul att jobba med den här virtuella festen, men nu ser jag fram emot vardag på bloggen.

Tack för allt gensvar, alla kommentarer och alla reaktioner i sociala medier. Framförallt tack till er som bidragit med roliga texter och boktips.

Nu återstår bara en sak för mig och det är att ge er alla en liten avskedspresent. Ni kan se det som en goodiebag. En spotifylista med musik från mer eller mindre hela Europa. Lyssna och njut!

Här finns allt från Beatles till för de flesta helt okänd estnisk musik. Det är Eurovisionvinnare från Ukraina och Europanostalgi från Finland. Det är låtar med österrikiska nationalidoler och spanjorskor som sjunger på franska. Europa i sina underbara och härliga blandning av språk och kultur!

Tack alla för tips som kommit in, många av era bidrag är med på listan och de språk som finns representerade är: svenska, norska, danska, isländska, finska, engelska, tyska, franska, spanska, portugisiska, italienska, nederländska, estniska, litauiska, ryska, polska, serbiska, kroatiska, ungerska, turkiska och samiska. Dessutom har jag täckt in dialekterna skånska, vestlandsk (norska), finlandssvenska och österrikiska. Länder utöver de uppenbara enligt ovan är Irland, Ukraina, Lettland, Schweiz och Belgien.