Torudd, Cecilia; Ensamma mamman och Mera ensamma mamman; 1988 och 1989

Ensamma mammanNär jag läste en bok om feminism i konsten (recension kommer snart) läste jag ett kapitel av Cecilia Torudd och då kom jag på att jag helt missat att recensera hennes fantastiska serieböcker, Ensamma mamman. Självklart passar serier om kvinnor i vardagen in i Feministbiblioteket!

Ensamma mamman lever med sina två tonåringar och livet är inte helt enkelt. Hon har en fästman som hon inte kan bestämma sig för om han ska flytta in eller inte, men i andra boken bor han hos dem. Tonåringarna är besvärliga och mamman får ofta tjata. Smulor, hög musik och förälskelser är problem som ensamma mamman tampas med.

Börjar man läsa i någon av böckerna är det svårt att sluta och alla som kommer ihåg hur det är att vara tonåringar eller har haft egna tonåringar borde känna igen sig. Det är feel-good-serier med familjelivet i centrum och det är skönt att få skratta med mamman som försöker hålla ihop vardagen. Det är inte bara mammans vinkel vi får, utan ibland får vi se vardagen ur hennes barn perspektiv. Vi får också följa hennes far som bara tänker på döden och tar ett glas för varje dödsannons han ser när det är någon han känner eller har känt som dött. För mig som är född på 70-talet är det också underbart att läsa dessa serier igen nu över 20 år senare och njuta av 80-talsnostalgi!