20 år av kärlek – idag firar vi!

Jag och Andreas på Old Smokehouse 2024

Fredagen den 13:e februari 2004 träffades jag och Andreas för första gången på Medborgarplatsen i Stockholm. Vi gick först till Kvarnen och sen till Underbara bar. Det var vår första dejt och jag lär ha skickat ett sms till min vän med texten ”jag vill i alla fall hångla”. Det syftade till att jag visste på förhand att jag var förälskad i killen jag skulle träffa, men att jag trodde att man måste ses för att veta om man är attraherad.

Hångla gjorde vi först efter midnatt och därför är det alla hjärtans dag som är vår årsdag. Lite opraktiskt kan man tycka, eftersom alla andra ska fira samma dag. Men nu valde vi den dagen och efter 20 år tänker vi inte välja om. För tio år sedan firade vi i Barcelona och vår då två och ett halvåring var hemma i Stockholm med sin mormor och morfar som barnvakter.

Det är svårare att fira med barn som går i skolan (med höga räntor också för den delen) och ju längre tiden går, desto mindre viktigt är det att göra det på exakt rätt dag. Men ikväll har det blivit ett besök på finkrogen i närheten och sen får vi se om vi gör något extra i sommar. Det är fantastiskt att det blev vi och det är fantastiskt att vi blev fler. Hugo och Selma får också följa med och fira ikväll och vi har köpt både bubbel och godis (hjärtformat för alla smaker) så det blir festligt både för stora och små.

Jag och Andreas på Picassomuseet i Barcelona

I Barcelona för 10 år sedan