Recension: Fleiss, Anna & Mancuso, Lauren; Women who rock cross-stitch; 2018

Women who rock cross-stitchFör något år sedan lät jag boken Women who rock cross-stitch följa med i en Adlibris-beställning. Jag älskar korsstygn, men har inte sytt något från boken än. Anledningen till det är nog att jag aldrig vet vad jag ska ha mina alster till. Nu tog jag med mig boken till mitt andrahandsboende, men jag har inte tagit med mina garner, så det dröjer ett tag till innan jag syr något från den. Boken är sammanställd av Anna Fleiss och Lauren Mancuso.

Women who rock cross-stitch är en bok med korsstygnsmönster av rockstjärnor. Det är bland andra Madonna, Dolly Parton, Janis Joplin och Whitney Houston. Det är bilder av dem och även mönster på låttitlar och citat från texter. Flera av dem har varit mina idoler i tonåren, men det har kanske inte riktigt känns aktuellt att brodera Madonna för att sätta upp henne på väggen. Men nu när jag bläddrade igenom boken igen så funderar jag över Aretha Franklin. Hennes musik betydde mycket för mig som ung och jag älskar musiken fortfarande. Om inte annat finns det alltid plats för en broderad tavla med texten R*E*S*P*E*C*T.

Jag älskar initiativ som Women who rock cross-stitch! Det är verkligen hedervärt att försöka modernisera den, enligt mig, absolut roligaste handarbetesformen. Jag vill verkligen sy mer moderna mönster som inte är fula blommor och tråkiga tomtar. När jag bara kommer på vad jag ska ha en broderad Madonna, Aretha eller Janis så kommer jag att brodera dem!

(Jag kollar jag efter länkar och bilder till det här inlägget och inser: Det finns en till! Med feminister! Jag återkommer när jag införskaffat den.)

Women who rock cross-stitch