Vinnare av Massolit Book Blog Award 2015

Jag har blivit intervjuad av Massolit efter vinsten i Massolit Book Blog Awards. Läs intervju på deras hemsida eller nedan då jag varit så fräck och snott den i händelse av att de skulle ta bort den.

Varför startade du Feministbiblioteket?

Jag ville skapa en sida där folk kunde hitta en sammanställning av feministisk litteratur. Det skulle vara kategoriserat efter genre och erbjuda en kort text om innehållet. Senare slog jag ihop min politiska blogg med feministbiblioteket och skapade en feministisk bokblogg. Katalogsystemet finns kvar på bloggen, men recensionerna är betydligt längre och bredden är större och sidan innehåller fler böcker än bara rent feministiska. Dock går kvinnohistoria och feminism som en röd tråd genom alla inlägg.

Vilka ämnen får du flest reaktioner på bland dina inlägg?

Det är tyvärr inte de roliga, smala och ibland helt obskyra böcker som får mest reaktioner. Inte heller de bästa texter jag någonsin skrivit. Det som genererar mest reaktioner är feministiska provokativa texter (antifeminister), personliga inlägg om barnet och föräldraskap (mina vänner och bekanta) eller bloggstafettinlägg (andra bokbloggare).

Viktigaste boken du läst – någonsin?

Det är en sådan där fråga som i princip är helt omöjlig att svara på för att det finns så många. Pennskaftet av Elin Wägner var viktig därför att den propagerade för kvinnlig rösträtt och sex före äktenskapet även för kvinnor så tidigt som 1910. Simone de Beauviors De andra könet var viktig för att det var avstampen för den så kallade andra vågens feminism 1949. Under det rosa täcket är viktig därför att den fick många att öppna ögonen för feminismen på nittiotalet.

Hur ser din blogg ut om tio år? (innehållsmässigt)

Det är oerhört svårt att säga hur länge jag vill hålla på, men med tanke på att Feministbiblioteket fyller tio år nästa år är det väl inte omöjligt att jag bloggar i tio år till. Jag hoppas att den utvecklas i enlighet med mina intressen och min egen utveckling och såklart följer med i tiden.

1 ping

1. […] mars blev jag en vinnare och äran att få stå utmärkelse årets bästa nischade bokblogg är enorm. Jag är så oerhört tacksam för alla som läser bloggen, alla som röstade på mig och […]