Sommarläsning – behöver jag en sommarutmaning?

Solnedgång över Landsort

Solnedgång över Landsort. Juli 2018.

Nu är det snart sommar och jag har framgångsrikt läst nobelpristagare under hela våren. nu är jag i ett flow vad gäller utmaningar så jag kanske borde köra på? Eller är det dags att avsluta alla nobelpristagare för att sedan helhjärtat ägnat mig åt deckare och feelgood?

Jag läser otroligt mycket just nu och det är för att pendlingstiderna till jobbet är ganska så långa. Därför kan jag läsa ganska mycket som inte är helt roligt. När jag då och då få tag på något riktigt lättläst, tar jag mig tid och läser i soffan samtidigt som jag får höra senaste tecknade Pokémon-filmen på lite för hög volym eller totalt marineras i käcka jinglar och bakgrundsmusik på YouTube. Läsa med barn är inte lika rofyllt som att läsa på bussen.

Det har inte blivit läsande av så många nya böcker i år. När jag läser massor av nyutkommet så får jag ju inte samma tid till udda böcker i bibliotekens magasin. Lästiden är trots allt begränsad. Men huvudsaken är att jag gör det jag trivs med och att jag läser.

Nu stundar sommaren och det kommer inte att bli en orgie i läsning, men allt kanske blir lite lättare med en utmaning. Jag brukar köra världsläsning på sommaren, men nu är det inte så många länder kvar och det kommer inte att bli så njutbart. Kanske ska jag göra något annat? Fokus på världen eller kanske på något särskilt ämne? Jag har inte riktigt landat i något, men jag brukar vilja ha ett tema på sommaren för att få lite skjuts på läsningen.

Vad ska du läsa i sommar? Ska du utmana dig att läsa något särskilt?