Recension: Thorfinn, Helena; Den som går på tigerstigar; 2017

Den som går på tigerstigarJag var i en lässvacka. Jag ville läsa någonting bra, men ändå inte helt svårläst. Då såg jag att Helena Thorfinns kommit med en uppföljare till Innan floden tar oss, Den som går på Tigerstigar (Norstedts). Den finns på Storytel så jag satta igång att läsa.

Sofia och Janne bor sitt andra år i Bangladesh. Sofia jobbar på ambassaden med bistånd och Janne hankar sig fram som hemmaman och får lite strötimmar som lärare på internationella skolan i Dhaka. Sofia är rastlös och jobbar mer och mer och har mindre och mindre tid för familjen. Janne känner sig alltmer uttråkad. En dag får Sofia möjlighet att följa med en amerikan ut i fält. Det kommer bort från radarn och det blir smått dramatiskt för alla utanför. Sofia och Collin tar det mer piano och har sex. Sedan ställs allt på ända. Collin visar sig vara någon annan än han utgivit sig för att vara och Sofia sätter mer än sitt äktenskap på spel. Sofia och Janne har en ny inneboende, Dipita, som gör en fruktansvärd upptäckt och som sent omsider kommer till värdarnas kännedom. Det ska visa sig vara värre än vad Sofia kunnat ana.

Det var en spännande roman i deckarstil. Jag tyckte att den höll samma klass som föregångaren. De avslutande delarna i den första boken var utbytta mot nya och de smälte in på ett bra sätt. Jag var faktiskt förvånad över att det gick att skriva en lika bra bok om i princip samma sak. Jag tyckte så mycket om den så att jag hoppas att det öppna slutet betyder att det kommer en tredje bok! Det jag gillade mest med denna var att hon balanserar bra den svenska idealismen med den amerikanska storpolitiken. Det blir en lektion i diplomati som ibland går tvärt emot den egna ideologin. Jag tyckte även att hon löste upplösningen bra. Jag gillade också delarna om Dipita och hennes vän Pinky som är uppvuxna i ett bordellområde utanför Dhaka. Möjligen var boken lite seg i början, men sedan tyckte jag att hon fick till ett bra högt tempo.

Jag varvade lite läsning och lyssning på ett sätt som jag inte gjort förut och kan även konstatera att det funkade bra. Ibland behövs det olika olika varianter när man är småbarnsförälder på semester.

1. […] Bloggat om boken har exempelvis Feministbiblioteket […]