Recension: Thiels, Lone; Flickorna på Englandsbåten; 2015

Flickorna på EnglandsbåtenUtan Storytel kanske jag inte skulle kastat mig över Lone Thiels Fickorna på Englandsbåten (Norstedts), men nu blev det desto mer lockande. En deckardebut som har blivit hyllad, det är faktiskt något för mig. Det visade sig vara precis den typen av lättsmält litteratur som jag behövde. Frågan är bara om det var så bra.

Nora Sand är en dansk journalist som bor i London och jobbar för en dansk tidskrift på distans. Hon kommer ett försvinnande på spåren, två danska flickor som försvann på en Englandsbåt på åttiotalet. Hon vill gräva vidare i fallet och hittar av en slump en seriemördare som sitter i fängelse, men som aldrig har erkänt sina brott. Kan han vara mannen som mördat dessa flickor? Samtidigt dyker en gammal ungdomskärlek upp och river upp gamla sår. Hon blir mer och mer indragen i historien och efter att ha fått tillåtelse att intervjua seriemördaren börjar det kännas alltmer kusligt.

Jag var otroligt imponerad av boken och tyckte att det var en enormt bra driv samt en spännande story. Ungefär halva boken. Sedan blir det bara mer och mer hemskt och något jag inte gillar med deckare är att de blir för mycket. Det blev det i denna. Just gamla försvinnande kan låta som ett säkert kort om man inte vill ha massmördare som skär tungan av sina offer, men jag hade fel. Jag kommer nog att läsa något mer av Thiels och ge henne fler chanser, för drivet var det inget fel på. Jag hoppas dock att hon sansar sig något i handlingen.

Nora Sand fick jag inte helt kläm på och hennes person var jag stundvis mycket irriterad på. Jag tyckte många gånger att hon agerade osannolikt dumdristigt. Sedan är jag allergisk mot människor som inte pratar med varandra i kärlekssituationer. Så är det väl inte i verkligheten? Går folk och antar saker sådär hur som helst, fast det handlar om ens livs kärlek? Nora var inte en helt igenom irriterande person, men hon behöver putsas på lite och jag ser fram emot fortsättningen.

Som sagt, en bra deckare trots allt. Varken mer eller mindre.