Recension: Pizan, Christine de; Kvinnostaden; 1405

KvinnostadenJag blev utmanad i julas av min man att läsa mer om kvinnor på medeltiden. Nu har jag nått toppen av utmaningen, skulle man kunna säga. Jag recenserar här Christine de Pizans Kvinnostaden, eller Damernas stad som den hetat i tidigare översättningar. Kvinnostaden har kallats för det första feministiska verket. Det är verkligen häftigt att en kvinna på medeltiden kunde sitta på sin kammare och författa något så kontroversiellt.

Med hjälp av Fru Rättrådighet, Fru Rättvisa och Fru Förnuft ska Christine bygga en kvinnostad och göra upp med samhällets förlegade tankar om kvinnan. Det står dock ganska tidigt klart att det inte är frågan om någon progressiv feminism av 2000-talet, men en sådan hoppas jag inte att någon hade förväntat sig. Kvinnor kan, är ett av bokens teman, men det handlar också mycket om ära och dygd samt att offra sig för att bevisa sin renhet. Män är män och kvinnor är kvinnor och de har olika roller, men ändå är det så att kvinnor han så mycket mer och har mer förnuft än vad män och andra kvinnor tycks tro. Det här tar hon upp i första boken (Kvinnostaden består av tre böcker) och det är den delen som är den mest progressiva. I andra och tredje boken så radar hon upp exempel på kvinnor som varit ädla och dygdiga och detta görs helt utan analys, som Nina Björk påpekar i sin recension i DN.

Det var roligt att läsa den här boken. Den nya översättningen gör den mycket lättillgänglig och lättfattlig. Att en kvinna, som inte förväntades kunna läsa och skriva, skrev en bok där hon kritiserade hur kvinnor behandlades är otroligt progressivt för att vara på medeltiden. Jag vet inte om jag anser att alla feminister borde läsa den här boken, men är du intresserad av medeltiden som epok så får du absolut inte glömma den. Den är inte någon som håller än idag, men väl ett verk som säger mycket om sin samtid. Den borde få vara med som kurslitteratur på statsvetenskapens teorikurser. Den hade platsat väl mellan Platons Staten och Machiavellis Fursten.

1. […] Kvinnorummet av Christine de Pizan Feministbiblioteket […]