Recension: Nilsson, Malin & López, Vanessa; Det är jag som är Mickan; 2015

Det är jag som är MickanMalin Nilsson och Vanessa López har skrivit en barnbok om att vara trans, Det är jag som är Mickan (Vombat förlag). På baksidan finns det en blurb av skådespelaren Saga Becker som säger att om hon haft en bok som denna när hon var liten hade hon inte känt sig så ensam och då kändes det självklart att läsa den.

Mickan är elva år och vill vara Mickan och ingen annan. Hon är mobbad i skolan för att hon på den skolan är en ovanlig pojke i alla andras ögon. En dag så flyttar familjen till en ny stad och Mickan får äntligen vara den tjej hon vill vara. Där bestämmer hon sig för att bli kompis med de coola tjejerna och hon flirtar till och med med en kille i klassen. Det enda som gnager är om hennes hemlighet ska komma ut. Lärarna och rektorn vet och alla stöttar henne, förutom en och honom är Mickan nästan lite rädd för. Hon vill inte förlora sina vänner och återigen bli mobbad och ska hon väga berätta sanningen?

Det är jag som är Mickan påminner mycket om Om jag var din tjej, fast Mickan är yngre. Nu kom Mickan ut tidigare så något plagiat är det såklart inte tal om, men jag slogs över likheterna. Både Mickan och Amanda börjar om i ny stad, blir kompisar med coola tjejgänget och blir kära i en kille. Slutet är sockersött i båda böckerna. Det är såklart ingen slump, det är ju såhär ”normala” många transpersoner förmodligen vill vara. De är speciella och annorlunda, men också precis som vilken annat barn som helst. De fina sluten är såklart så som verkligheten också borde sluta.

Men oavsett trans eller inte så är Det är jag som är Mickan en bra ungdomsbok. Den handlar om mobbing, kärlek och att få nya vänner. Jag tycker att det är en bra bok för alla barn och yngre tonåringar.