Recension: Kwan, Kevin; Crazy rich i Asien; 2013

Crazy rich i AsienNär jag läste om Crazy rich Asians av Kevin Kwan hos Enligt O blev jag sugen på att läsa den. Den har nyss kommit på svenska på Lovereads och heter Crazy rich i Asien på svenska. Jag tilltalas inte så mycket av intrigen hos extremt rika, men det var något i Lindas recension och i baksidestexten som fick mig att hoppas på något mer, något djupare.

Nick och Rachel bor i New York och har varit ett par i två år. Nick är kines från Singapore och Rachel är född i Kina, men uppvuxen i USA. Nick vill att Rachel ska träffa hans familj och de bestämmer sig för att resa till Asien tillsammans. Det första de ska göra är att gå på Nicks bästa väns bröllop. När de kommer dit förstår Rachel att bröllopet de ska gå på är den största snackisen i hela Singapore och oerhört påkostat. Hon märker också att Nicks familj är snuskigt rik. Dessutom verkar Nicks mamma allt annat än sugen på att få Rachel Chu till svärdotter.

Crazy rich i Asien är bra för att det är en modern historia om kärlek över klassgränserna. Rachel är inte en lycksökerska och inte heller någon vars liv skulle bli så mycket bättre med pengar. Hon är ekonomiprofessor och lever ett bra liv. Hon och Nick har det redan bra och hans överklassfamilj är inte precis vad Rachel önskar sig och behöver i livet. Det är en kärlekshistoria uppbyggd på ett klassisk sätt, med intriger som kastar oss hit och dit. Men det är inte de klassiska lite billiga orsakerna som gör att det blir fnurra på tråden, såsom tidigare flickvänner och allmän svartsjuka. Här är det lite mer rimliga orsaker som känns sannolika och just moderna.

Jag skulle kalla Crazy rich i Asien en feministisk roman. Den skildrar strukturer inom den kinesiska överklassen som är patriarkala och extremt fördömande mot människor utanför den egna sfären. Bokens ena huvudperson Nick vill bryta sig loss från detta och han är inte arrogant och sexistisk, utan en mer modern man. Kevin Kwan är inte nådig mot mansidealet i dessa kretsar och han har målat upp några fina karaktärer som faller på sina egna grepp när de beter sig mansgrisigt.

Kvinnoporträtten är fina. Rachel är välutbildad och smart. Astrid Leong, som är extremt rik, skildras också som en sympatisk och intelligent kvinna även om hon älskar att köpa svindyra kläder. Det är dessa två som historien kretsar kring, förutom Nick. Sedan finns det såklart bitchiga kvinnor och skvallriga kvinnor, men det är de smarta som spelar huvudrollen. I mitten av allt står den fria kärleken som inte känner några gränser och det är fint och gör att jag verkligen kan rekommendera den här boken.

Crazy rich Asians finns som film och den är unik såtillvida att alla skådespelarna i huvudrollerna är asiater, precis som i boken. Jag vill hemskt gärna se filmen och hoppas att den kommer ut på någon streamingtjänst snart. Det var roligt att läsa boken för alla härliga miljöer från Singapore och Hongkong, där jag har varit. Jag hoppas på mer sånt i filmen. Boken ingår i en trilogi och nu har jag beställt de två följande böckerna i serien på engelska, för jag orkar inte vänta på någon eventuell svensk översättning på dem.