Recension: Knutsson, Lottie; Nödrop; 2014

NödropDet är tio år sedan Lottie Knutson blev hela Sveriges hjältinna för att hon vågade säga sanningen om flodvågskatastrofen. Nödrop (Albert Bonniers förlag) är inte Lottie Knutsons bok tsunamin. Det är en bok om krishantering som har sin utgångspunkt i flodvågskatastrofen för 10 år sedan. Den handlar också askmolnet, attentatet på Bali och andra kriser.

Den som börjar läsa boken tänker kanhända att det lutar åt en hyllningsbok till Fritidsresor. Men tänk då efter lite och du kommer säkert på att det var ju faktiskt så att det var Fritidsresor, och inte UD, som gjorde allt rätt under de hemska mellandagarna 2004. Lottie Knutson är ödmjuk, det måste jag säga. Hon klarar till och med av berätta om hur det kändes att pekas ut som en som borde vara Sveriges utrikesminister. Det underlättade för henne att hon hade en VD som kunde skratta år att Veckans affärer utsåg honom till en av Sveriges mest onödiga VD:ar (vem behöver honom när de har Lottie Knutson?). En sådan VD bäddar förmodligen för en arbetsmiljö där folk kan släppa prestigen och hugga i och det behövs. Det var precis vad som hände på Fritidsresor efter att de förstått vad som hänt.

Det var inte lätt att gå emot strömmen och säga det ingen ville höra. Lottie Knutsson var den enda som satt i TV-sofforna på annandagen och sa att det förmodligen var mycket värre än vad som verkade då. Hade det inte varit det så har hon skrämt upp folk i onödan, men tvärtom ansåg både hon och Fritidsresors ledning var ett värre scenario. Att ställa in flyg redan på annandagen var inte heller så populärt hos resenärerna som trodde att det handlade om en mindre katastrof. Fritidsresor fick rätt och det gjorde att det var de och inte regeringen som ansågs vara de mest handlingskraftiga.

I boken berättas också andra historier om hur personer i olika företag har hanterat kriser, både lyckosamt och rent förödande. Jag tyckte att boken både var en bra handbok i krishantering, men också en bra bok om vad som hände de där hemska mellandagarna 2004 utan att frossa i folks elände. Krishantering är inte bara hantera människor i sorg och chock utan också hantera alla de människor som inte förstår eller bryr sig om andra människors trauman. Vad säger man till mannen som kräver taxfree på resan hem när andra på planet förlorat hela sin familj? Eller till dem som vägrar evakueras för att de ska till skräddaren?

Läs boken och tänk efter hur du eller ditt företag är rustade för kriser, stora som små. Det finns mycket att hämta hos Lottie Knutsson!