Recension: Chavez Perez, Inti; Lätta sexboken; 2014

Centrum för lättläst Lätta sexbokenhar ett uppdrag av regeringen att jobba ”för alla medborgares rätt till böcker, nyheter och information utifrån var och ens förutsättningar”. I år gav de ut en bok om sex på lättläst svenska, Lätta sexboken skriven av Inti Chavez Perez.

Det är inte bara ungdomar som har svårt att läsa långa texter, men målgruppen för Lätta sexboken främst är ungdomar. Författaren går igenom allt från kroppen och sex till fördomar och normer. Alla sexualiteter från plats och författaren lägger inga värdering i vilken typ av sex som är bättre än någon annan utan han ger tips och råd om hur man bäst skyddar sig och inte skadar sig hur man än väljer att ha sex. Råden är sakliga och aldrig värderingsstyrda.

En som är van vid att läsa böcker skrivna på traditionell svenska kan lätt få ett första intryck av att det är lyrik eftersom raderna är korta och meningarna likaså. Men allt är anpassat efter att alla ska kunna förstå och ta till sig. Jag har själv gått kurser på Centrum för lättläst och det är extremt nyttigt, även om min publik i mitt dåvarande jobb eller på bloggen inte främst är personer med lässvårigheter. Alla tjänar på att förenkla sitt språk, i alla fall vi som skriver för webben.

Lätta sexboken är en riktigt bra bok om sex och samlevnad. Jag är otroligt imponerad och ställer in mitt ex i sonens bokhylla i väntan på att han han ska bli äldre och behöva den. Sara Telemans illustrationer är också fantastiska och funktionshindrade och rasifierade får plats utan att de nödvändigtvis nämns extra i texten. Meningen är att boken ska vara fördomsfri och att alla ska få plats och jag måste säga att författaren har lyckats mycket bra. Jag ger den stående ovationer!

1. […] I Feministbiblioteket blir böcker granskade ur ett jämställdhetsperspektiv, och Lätta sexboken klarade granskningen bra. Så här avslutas […]