Mina biblioteksböcker som kommer att stanna hemma ett tag

Biblioteksböcker

Biblioteksböcker jag läst ut i en hylla i hallen som min hyresvärdinna har. Den dag jag vet att jag har vägarna förbi en bibbla, ska jag ta med mig dem.

Vårt bibliotek i Hammarby Sjöstad har stängt. Rimligt förmodligen. Det befolkades nästan enbart att en massa lekande barn i förskoleåldern. Som kompensation får vi ha böckerna i sex veckor istället för fyra. Jag har inte varit inne i stan på två veckor och kommer antagligen inte åka dit på ett tag, så mina biblioteksböcker är hemma här för att stanna ett tag. Det är dock inte några dåliga böcker!

Serieromaner

Framtidens arab 1-3 av Riad Sattouf: Jag läste de tre seriealbumen innan den värsta krisen och det är fantastiska barndomsskildringar från Mellanöstern.

Böcker för min Sydafrikautmaning

En torr vit årstid av André Brink: Bra bok, som jag tyvärr inte hade vett att uppskatta. Det berodde mer på det rådande läget i världen, än på bokens kvalitet. Ska snart skriva om den!

När regnmolnen hopas av  Bessie Head

Flickor som skimrar av Lauren Beukes

På lösan sand av Alan Paton

Och så några barnböcker som kan läsas om och om igen

Historien om Bodri av  Hédi Fried: Lite för sorglig barnbok för min snart fyraåring.

Valdemars nappar av Maria Jönsson: Om att sluta med napp. Viktig bok just nu.

Mamma Mu får ett sår av Jujja Wieslander: Lite för lång, men annars en favorit hos Selma.