Kultursommar på Landsort: Kvinnornas Landsort

Kvinnornas Landsort

Den här sommaren är det kultursommar på Landsort och det finns mycket att se fram emot. På midsommardagen var vi på vernissage för fotoutställningen Kvinnornas Landsort. Det är en utställning med bilder från Landsortsbon Björn Öbergs privata arkiv och Maria Landin har satt ihop texter till bilderna som delvis bygger på muntliga traditioner på ön och delvis på det som finns skrivet om öns historia.

I inbjudan till utställningen står det:

Många kvinnor på Landsort förblev ogifta eller blev änkor då deras män förolyckades på sjön. Hur klarade de sig och vad levde de på i en tid då det varken fanns socialbidrag eller socialhjälp

Självklart går en feministisk bloggare med särskilt intresse för kultur dit! Nu var det massor med folk där och det fanns ingen broschyr att få så återberättandet är med en liten reservation för att jag kan ha missuppfattat något. Dessutom vad jag tvungen att skynda mig därifrån innan sonen ätit upp alla chips och allt godis.

Kvinnornas Landsort

Den historien som jag fastnande för mest var den om Sandra Liljander, för att den var så brutal. Hon drev öns telegrafstation i många år, men blev på äldre dagar mycket fattig. När hon gick för att slänga skräp brukade hon norpa åt sig ett vedträ här och där. En del tyckte att hon kunde få det för att hon var så fattig, men anda störde sig mycket på beteendet. Några av dem som var irriterade på henne bestämde sig för att spela henne ett fult spratt. De la krut i ett vedträ och pluggade igen. När hon på hemma skulle tända i sin spis small det och hela spisen förstördes. Inte direkt vad en fattig kvinna behövde. Så oerhört elakt!

Jag tycker att det är fint att man uppmärksammar kvinnorna i Landsorts historia. På Landsort har det bott lotsar, båtsmän och fiskare och det är deras historia vi mest får ta del av. Min svärmor ler nog i sim himmel åt att man äntligen uppmärksammar kvinnorna som bott på ön!

Har du vägarna förbi Landsort/Nynäshamn så tycker jag att du ska titta in och se utställningen. Den visas i vandrarhemmets matsal, Byssan. Båtar går från Ankarudden utanför Nynäshamn fyra-fem gånger om dagen hela sommaren.

Detta inlägg är det första i serien om kultursommaren på Landsort och det kommer att blir fler!

1 ping

1. […] på Landsort inleddes med vernissage av utställningen Kvinnornas Landsort på […]