Kulturkollo: Vad är bäst med våren?

Mina barn

Mina barn, det typiskt bästa med våren. April 2019.

Den här veckans fråga hos Kulturkollo är vad som är bäst med våren. Det är äntligen vår och äntligen är det grönt. Körsbärsblommorna på de japanska träden i Hammarby Sjöstad är överblommade och nu börjar andra växter ta form och framförallt lukta. På kvällarna orkar jag göra saker jag ofta inte annars orkar, gå och handla de där äggen som glömdes bort eller gå ut enbart för att spela lite pokémon.

Sämst med våren är allergin och när det som nu är kallt. Jag blir provocerad av kombinationen kallt och sol. Såklart är det värre med kallt och mulet, men det är något hemskt med att solen skiner på de nyutspruckna löven, men inte värmer mig.

Nåja, det bästa med våren var det ju. Och det bästa är såklart att det blir varmare och ljusare. Livet blir lättare att leva och sömnbristen lättare att uthärda. Barnen tar inte flera timmar att klä på och ingen tittar snett om jag inte klär på dem ytterkläder alls. Det går att härda ut lek i park och en långsam promenad hem från förskolan kan till och med bli ännu långsammare med glass och mys.

Våren är underbar, men sommaren är bättre. Och vad kan var bättre än att det snart är sommar?  (Att det är sommar såklart, men längtan är också fin).

Det var bra för mig att få skriva det här inlägget. Jag har haft en dålig dag med tanke på det jag skrev häromdagen och behövde pigga upp mig lite.  Det är vår och mina barn är glada, vad mer kan jag begära?