Feministbrud på kulturjakt på Usedom

Heringsdorf

Usedom är en ö som ligger på polska gränsen i Tyskland. Den största orten heter Heringsdorf. Det är inte helt uppenbart att detta är en ö, så har du varit här kan det ha gått dig förbi. En mycket gullig badort är i vilket fall Heringsdorf och här kommer vi första gången på resan kontakt med de tyska korgstrandstolarna som är karakteristiska för regionen. Jag tog visst ingen bild på dem, men nedan en bild jag lånat från Wikimedia Commmons.

Barnen hoppar in i Tyskland

Mellan Heringsdorf och Świnoujście är det någon ynka kilometer och gränsen mellan Polen och Tyskland ser ut såhär. Inget mer. Nu har såklart inte järnridån gått här, eftersom det på 80-talet var gränsen mellan Polen och DDR, men bara tanken på att barnen idag kan hoppa in i Tyskland från Polen gjorde mig lite rörd. De kunde också stå med en fot i varje land och enda skillnaden så långt var olika form på tegelplattorna.

Ampelman

Barnens favorit Ampelman är tillbaka! Usedom är ju före detta DDR.

Kaiser Wilhelm i Heringsdorf

Här står Kaiser Wilhelm i en trädgård i Heringsdorf.

Pariserhjul i Heringsdorf

Det var tämligen vanligt att se pariserhjul på resan. På den här stranden kändes den dock aningen malplacerad. Det fanns liksom inget mer där, förutom en strand och en liten park. Och så ett pariserhjul. En bit bort var Heringsdorfs pir där man säkerligen kunde äta och dricka gott. Det var dock inget för oss. Vi skulle till Stralsund och med om det besöket imorgon!