Feministbrud på kulturjakt i Stralsund och Greifswald

Caspar David Friedrich i Greifswald

Caspar David Friedrichs Kritklippor på Rügen (1818). Juli 2024.

Idag går kulturjakten till två närliggande hansastäder, Stralsund och Greifswald. När jag var 20 år reste jag på min sista bilsemester med mina föräldrar. Vi åkte då för första gången igenom det före detta Östeuropa (om man inte räknar med Ungern som vi besökte 1990). På den redan tänkte vi kanske stanna och se Stralsund. Det var dock bilkö genom hela stan och vi klarade sedan färjeavgången i Sassnitz med minsta möjliga marginal. Nu, 27 år senare, fick jag äntligen se Stralsund.

Caspar David Friedrich är en konstnär från Greifswald och en av hans mest kända konstverk föreställer Rügens vita klippor. Se familjens replika ovan. Vi var i Greifswald efter vi varit på Rügen och i Stralsund före. Det går dock utmärkt att kombinera en resa till de båda städerna då tåg mellan städerna bara tar 20 minuter.

Stralsund

Stralsund är en stad som ligger i  svenska Pommern och har ca 60 000 invånare. Under DDR-tiden byggdes nytt utanför staden och stadskärnan fick förfalla. Efter 1990 blev staden en modellstad för stadsplanering och restaurering och rivning påbörjades. Idag märks det knappt alls i stadskärnan att det en gång varit en stad i DDR.

Stralsund

Det första vi såg på väg in mot centrum och någonstans att äta var denna otroligt vackra kyrkofasad. VI hade tyvärr inte möjlighet att gå in i kyrkan då eller senare. Barnen har också ett begränsat intresse för just kyrkor.

Stralsund

Vi hittade en restaurang som var trevligt placerad och hade god mat, men tyvärr behandlade oss som om vi inte var särskilt välkomna. Jag njöt av utsikten över hamnen och skickade tillbaka gin och colan som jag fick när jag beställde deras egenproducerade gin ”as longdrink”.

Stralsund

Det stora torget i Stralsund. En mycket vacker plats. Och stort var det också.

Stralsund

Nikolaikyrkan och rådhuset på den vackra marknadsplatsen.

Stralsund

Den vackra dopfunten inne i kyrkan var gjord av kalksten från Gotland, enligt en broschyr vi fick. Dock var den från 1200-talet, det vill säga före Stralsund var svenskt.

Greifswald

Staden som enligt vissa har Sveriges äldsta universitet är Greifswald. Det är lite konstigt räknat eftersom staden inte var svensk när universitetet startades och inte är svensk idag. I vilket fall som helst är det äldre än både Lund och Uppsala. Staden klarade sig undan andra världskriget, men förföll mycket under DDR-tiden. Mycket har gjorts för att restaurera staden, vilket också märks tydligt. Staden tredubblade antalet studenter under 90-talet, samtidigt som många flyttade pga arbetslöshet. Greifswald har därför en ung befolkning. Det finns en svensk förening och en nordisk kulturfestival i staden idag.

Greifswald

Det stora torget i Greifswald.

Greifswald

Rådhuset är otroligt vackert och ligger mitt på det stora torget.

Greifswald

Det finns gott om vackra gator med underbara korsvirkeshus.

Greifswald

Den stora kyrkan i Greifswald hetter också Nikolaikyrkan. Här kostade det 1,5 euro att fota insidan, så det skippade vi.

Greifswald

Sveriges äldsta universitet, om man vill säga det. Fint och renoverat, tyvärr i ett kort ösregn så någon bättre plats att fota på sökte jag mig inte till.

Ikväll tar jag mer er till Rügen!