Feministbrud på kulturjakt i Gdansk

Gdansk

Jag var i Gdansk 2002 och tyckte då att staden var mycket vacker. Nu kom jag tillbaka med min familj 22 år senare och mycket har hänt, men staden går också att känna igen. Ett återkommande tema under de kulturjakter jag kommer att göra efter vår roadtrip i norra Polen och Tyskland är restaureringen. Kommunistregimerna förstörde mer än bara människors liv. Gamla medeltida byggnader lämnades att förfalla, nytt och fult byggdes och stora motorvägar drogs genom städerna. I Gdansk har man gjort mycket för att återställa och bygga nytt.

Gdansk by night

Mycket restaurerades som sagt, bland annat den strandpromenaden där den berömda kranen finns. Ni ser den skymtas bakom tornet. Det roliga var att jag inte visste att det var den jag fotade. Jag tyckte mest att tornet var otroligt vackert i kvällsljuset och lampskenet. Hela den här kanalpromenaden var inplastad och mycket trång. Det ska bli spännande att återkomma om några år.

Gdansk by night

Mycket har hänt sedan jag var här sist, för 22 år sedan. Mycket är uppbyggt enligt gammal stil och den här flyttbara bron har lagts till för att knyta samman öarna. Nattlivet här var fantastiskt trevligt. Eller natt och natt, så sent blev det ju inte för oss som barnfamilj (även om våra ungar är nattugglor).

Gdansk

Arkitekturen i gamla delen av staden är helt underbar. Dessutom är mycket bevarat och restaurerat så hela staden känns genuin och trevlig. Det är gågator nästan överallt och Hansastaden Gdansk är sannerligen ett trevlig resmål för en weekend.

Neptunusfontänen i Gdansk

Neptunusfontänen är en av de stora minnesmärkena i Gdansk och den var inte bakom renoveringsplast.

Mariakyrkan i Gdansk

Vi var inne i Mariakyrkan och tittade på klockspelet. Det var en lite rolig turistaktivitet. Trevlig kyrka också, som låg centralt i stan.

Solidaritetsmuseet i Gdansk

När vi återkom till Gdansk en vecka senare gick vi på det stora museet över fackföreningskampen och rörelse Solidaritet. Jag var på ett museum 2002, men det var mindre. Detta var nytt för mig och det stod klart 2014. Det är ett enormt museum och bibliotek i en byggnad som ska efterlikna ett varv. Besöket var mycket omvälvande och det finns mycket att berätta om det, så det får bli en egen post.