Feministbrud på kulturjakt i Eksjö

Idag startade vår roadtrip i södra Sverige. Första stoppet är Eksjö, en stad vi inte planerat att komma till, men som föll sig naturlig när vi sökte ställe att övernatta på väg från Lidköping och till Astrid Lindgrens värld.

Stadshotellet i Eksjö

Vi bokade rum på Stadshotellet i Eksjö. Egentligen hade vi tänkt att åka direkt från Lidköping till Astrid Lindgrens värld, men bestämde oss för att ta en extra övernattning till för att maxa dagen imorgon.

Trästaden Eksjö

Det ska finnas tre trästäder i Sverige (försök att säga det tio gånger på raken!) Hjo, Eksjö och Nora. Hjo har jag ju varit i otaliga gånger eftersom min mormor bor där och har så gjort i över 70 år. Eksjö besökte jag en gång för längesedan, men minns ingenting. Nu har jag äntligen återsett den staden och kvar är bara Nora. Måste säga att Eksjö är oerhört pittoreskt.

Flicka och Hugo

Vi gick förbi Eksjö museum och eftersom Hugo är intresserad av allt som hände ”förr i tiden” gick vi in. Utanför fann han denna oerhört söta skulptur av Lena Cronqvist, Flickan. Jag hoppas att konstnären inte misstycker att vår son försökte efterlikna konstverket. Jag tyckte han lyckades riktigt bra!

Greta Ekerman

Inne på museet fanns en del som Hugo verkligen uppskattade: en hel våning som talade om hur Eksjö var förr i tiden. Jag fastnade för Greta Ekerman, som har en särskild plats i Eksjös historia. När hennes man dog av dålig hälsa till följd av för stort alkoholintag, tog hon över hans jobb som postmästare. Hon var mycket uppskattad och skötte sitt jobb med bravur, men när tjänsten utlöstes var hon otänkbar och tjänsten gick istället till en man. Detta var på 1700-talet och kvinnliga postmästare var inget man kunde tänka sig

Albert Engström på Eksjö museum

Det pågick en utställning på museet om Albert Engströms resa till Sovjet 1923 och ryska propagandaaffischer som han såg där. På utställningen fanns även affischer från senare än 1923. Albert Engström är född i Hult utanför Eksjö och en stor profil i staden. Jag tyckte att affisch-utställningen var oerhört intressant, men den föll inte stora barnet på läppen så vi hastade igen den. Ni ser några smakprov ovan.

Fideli Sundqvist

Museet hade också en utställning med Fideli Sundqvist. Den skippade vi nästan helt och hållet med tanke på att sonen skrek i högan sky med tanke på ännu fler tråkiga tavlor. Jag tyckte att hon verkade vara en oerhört spännande konstnär och den här drogs jag till konstverket ovan som en magnet. Jag såg den röda pluppen, annars hade jag gått raka vägen till infodisken och frågat vad den kostade. Är den inte helt underbar?

Bokhandel i Eksjö

Vi tog en promenad i staden och hittade en bokhandel. Det var en gammal hederlig bokaffär och de hade en underbart skylt utanför. Självklart är det lycka att läsa! Sedan var det helt fantastiskt att de sålde svenska klassiker och andra intressanta böcker på tyska. Vi hörde tyska överallt så kundunderlag borde det finnas. När jag är utomlands är det drömmen att hitta inhemsk litteratur på engelska.

Gunnel Fribergs skulptur i Eksjö

Denna underbara skulptur av Gunnel Frieberg fanns att skåda på huvudgatan.

Ett fint besök i Eksjö och imorgon bär det av österut. Jag återkommer med fler kulturjakter från vår resa!