Feministbiblioteket önskar glad påsk med ett deltagande i Barnbokslördag

PåskhugoIdag är det barnbokslördag, det har bokbloggen Bak Bok Mat utsett (se schemat och alla deltagarbloggar här). Självklart är Feministbiblioteket med på det! Mitt bidrag till den här lördagen är att recensera en massa barnböcker som jag har haft liggande hemma. De har alla de gemensamt att de är normkritiska. Jag kan redan nu avslöja att det blir böcker både från Olika och Sagolikt förlag, mina favoritförlag när det kommer till barnböcker. Jag utlovar också en bok från den feministiska litteraturkanonen (vilken kan det vara….? :)).

Det finns så mycket mer att önska av barnbokslitteraturen. Det är nästan alltid pojkar som får vara huvudpersoner och hjältar och det är rosa och glitter för flickor och mörkt och bilar för pojkar. Vi lever i ett samhälle som uppmuntrar skillnader mellan könen och det begränsar våra barn. Det behövs en större bredd av barnböcker och Olika och Sagolikt bidrar till den bredden, men det skulle vara bara om det fanns fler som var beredda att tänka utanför boxen. Flickor behöver tuffa förebilder och pojkar mjuka. Motsatsen finns det redan gott om. Men det är inte bara könsrollerna som behöver ses över. Var är alla böcker om invandrarbarn eller barn från olika samhällsklasser? Allt som jag efterfrågar finns i någon eller några av de böcker jag recenserar idag.

När detta inlägg publicerats är klockan halv tio. Det kommer idag varje hel timma en ny recension och den sista publiceras klockan fem ikväll (men den första kommer först 10:30).

Glad påsk alla kära läsare!

(På bilden ser ni min son på dagis i så mycket påskkärring-utstyrsel som var möjligt. Lite rouge och sex fräknar och en för stor t-shirt gick på med visst besvär medan schaletten gick inte att sätta på alls.)

Hoppa till kommentarformuläret

1. Spännande. Läser du e- böcker också?

1. Det händer, men det är ganska sällan.

2. Mmm, håller med om det där med pojkar i huvudrollerna. Såg det inte som ett jätteproblem egentligen förrän min äldsta dotter helt plötsligt inte ville läsa längre eftersom det bara var pojkar hela tiden. Och visst hade hon rätt i det. Tyckte att det var svårare för ett par år sedan att hitta bra böcker med flickor i framträdande roller, nu är hon äldre (åtta år) och då är utbudet större igen. Men de där åren då det främst är högläsning av lite enklare böcker som gäller, då är dominansen stor för pojkfigurer. Tyvärr.

1. Jag kan inte riktigt förstå varför för det är ju både kvinnliga och manliga författare. Läste boken Knacka på, som för övrigt är helt briljant, men där är det bara pojkar och män som nämns medan kvinnor och flickor bara syns på bilderna. En kvinna som har skrivit. Lite typiskt faktiskt.

1. Jag vet inte. Kanske är vi (vuxna) så vana att vi fortsätter att berätta med manliga huvudroller utan att tänka på det. Vilket förstås är väldigt dumt. Så jag tycker det är bra med förlag som Olika som verligen satsar på att tänka annorlunda på den här fronten.

2. Jag håller med! Och det är klart att även kvinnor är del av det samhälle vi lever i där mannen är norm…