Bokmässan 2024: Hemma från en ovanligt hektisk bokmässa

Nu är jag hemma från bokmässan med massa intryck i bagaget och massa idéer och embryon till nya artiklar både för bloggen, NU och Kulturkollo. Nu ska jag sortera tankarna, men bjuda er på lite teasers. Jag var ovanligt aktiv den här bokmässan och lyckades lyssna på många intressanta seminarier både för jobbet och för fritidsintressena. Samtidigt fikade jag med massa olika gamla och nya kompisar. Det har varit fantastisk roligt, men nu är jag otroligt trött. Jag kommer att skriva mycket, mycket mer, men först måste jag sova. Och tydligen vabba.

Bokmässan 2024

Brenda Navarra från Mexiko var och pratade om sin bok Aska i munnen, som är vår nästa bok i jorden runt-bokcirkeln. Jag passade på att få mitt ex signerat i Tranans monter.

Bokmässan 2024

Jag hade inte med mig någon bok av Sofi Oksanen, men hon har signerat andra böcker vid annan tidpunkt åt mig, så jag passade på att ta en bild på henne när hon signerade åt andra. Hon pratade om sin bok I samma flod och hade ett späckat schema.

Bokmässan 2024

Jag var på det årliga seminariet om finlandssvensk litteratur. Jag tyckte dock att det var lite tråkigt att de pratade om böcker som skulle komma och som man inte kunde få ett smakprov på. Det fanns flera som jag blev sugen på, men tänker att jag inte kommer att märka när de marknadsförs och då missa att läsa och skriva om dem. Syftet med närvaron och stor scen på mässan, är ju att synliggöra finlandssvensk litteratur i Sverige, som inte nödvändigtvis även är utgivna på svenska förlag.

Bokmässan 2024

Ett seminarium om en svensk kulturkanon. Detta ska jag forska mer i och skriva om i NU. Jag kommer självklart att dela med mig av det här också!

Bokmässan 2024

Goran Vojnovic är en favoritförfattare och han var där och pratade om pojkar, unga män och våld. Det var så intressant att det förtjänar en egen bloggpost. Jag köpte hans nya bok Blatten återvänderBokmässan 2024

Michail Zygar är en rysk journalist som pratade om sin bok Krig och straff: Putin, Zelenskyj och vägen till Rysslands invasion av Ukraina.

Bokmässan 2024

Café Europas monterprogram borde jag kolla in närmare. Här pratar Tomasz Jedrowski om sin bok Swimming in the dark, som nu kommer på svenska som Simma i mörkret på Prosak förlag. Tomasz har mycket roligt att säga om språk och översättningar och mindre roliga saker att säga om kommunism (tråkiga för oss som inte gillar kommunism).  Bokmässan 2024

Jag fick träffa Ludmila Engquist och nu har jag även läst ut hennes bok Ludmila – svenskare kan ingen vara.