Bokmässan 2023: Judisk kultur och Staden

Bokmässan

Bokmässan är för längesedan slut för i år, men det kommer ett nytt år och en ny bokmässa. Två av nästa års teman är presenterade och det är Judisk kultur och Staden. Det är två spännande teman och jag ser fram emot hur de kommer att presenteras när det väl är dags att forma ett seminarieprogram med inbjudna gäster.

Judisk kultur innefattar historia, traditioner, tänkande, texter, musik och konst och arrangeras i samarbete med Judisk kultur i Sverige. Den judiska litteraturen sträcker sig från bibeln och framåt och omfattar många olika författare som gjort avtryck i litteraturhistorien. Det handlar inte bara om judiska författare i Israel, utan temat innefattar författare bosatta i hela världen.

– Judisk kultur i Sverige firar 10-årsjubiluem i år. Att vara hedersgäst på Bokmässan 2023 är en fantastisk gåva till vår institution. Jag är väldigt glad för detta förtroende och för möjligheten att presentera program som reflekterar judiskt tänkande och litteratur med fokus på de universella aspekterna av judisk kultur, säger Lizzie Oved Scheja, VD Judisk kultur i Sverige, i ett pressmeddelande.

Om tema Staden skriver bokmässan att den har varit ett centralt litterärt motiv sedan romanens genombrott och att de vill skapa samtal om den urbana miljön som litterär skådeplats, fristad, livsmiljö och som arkitektoniskt projekt för att möta framtidens utmaningar. Temat arrangeras i samarbete med bland annat Globala Torget.

Det ska som sagt bli spännande! Jag ser mycket fram emot hur olika seminarier utformas på tema staden. Det skulle vara roligt om några författare från olika storstäder runt om i världen kommer och samtalar tillsammans. Vilka författare hoppas du få se på nästa års bokmässa och vad känner du för nästa års teman?