Bokbloggsjerka v 42 – Böcker som påverkat mig

Veckans fråga på Annikas litteratur- och kulturblogg:

Finns det någon bok/författare/karaktär som har inspirerat dig så pass mycket att du har bytt yrke, skaffat dig en ny hobby eller tagit ett kliv ut i det okända på annat sätt?

Jag kan faktiskt inte komma på en enskild bok eller karaktär som påverkat mig så mycket. Däremot är det böcker som gjort mig till en mer påläst feminist och som gjort att jag idag har den här bloggen. Självklart har vissa böcker påverkat mig mer än andra, men ingen så mycket att jag helt bytt åsikt eller kastat mig huvudstupa in i något. Jag reser gärna till ställen jag varit på och jag fördjupar mig ofta efter att ha läst någit intressant, men mer än så det nog inte.

Jag önskar jag kunde bidra med ett roligare svar 🙂

Hoppa till kommentarformuläret

1. Jag kunde inte heller riktigt komma på en enskild bok som skulle ha påverkat mig. Men det betyder säkert bara att vi har den upplevelsen framför oss ännu!

1. Absolut! Hoppet dör aldrig 🙂

2. jo, feministböcker finns det gott om, ett helt bibliotek i Göteborg…

1. Är det nytt? Måste helt ha missat under de åtta åren jag bodde där 😀

3. Jag deltar sällan i jerkan, men just denna vecka så kom jag direkt på vilken bok det gällde, det blev en liten nostalgitripp nästan 20 år bakåt i tiden.

4. Jag tycker jag ständigt blir inspirerad av böcker, på ett eller annat sätt, men sällan konkret 🙂