Ganetz, Hillevi, Gavanas, Anna, Huss, Hasse & Werner, Ann; Rundgång; 2009

RundgångRundgång är titeln på en bok om musikkultur och genus. Den är skriven av fyra forskare och innehåller fyra essäer. Den första handlar om ungdomar och vilken typ av musik som är för tjejer och vilken som är för killar (Werner). Den andra bygger på intervjuer med kvinnliga DJ:s (Gavanas). Den tredje är en studie av realityserien Fame Factory och hur könen skildras där (Ganetz). Den fjärde är en studie över mainstreammusik och kritiker vs konsumenter (Huss).

De två första essäerna var intressanta, men det var de två sista som jag fastnade mest för. Jag har aldrig sett Fame Factory, men väl Idol i många år. Hillevi Ganetz har studerat en säsong av Fame Factory och hur män respektive kvinna skildrats i programmet. Exempelvis så görs det en stor grej av att en man gråter i ett program, medan tjejerna gråter så gott som alltid. Latinotjejer ses alltid som sexiga och exotiska, medan utländska killar inte råkar ut för samma sak. I mainsteamkapitlet av Hasse Huss kom författaren fram till att kvinnor drabbas hårdare av kritikernas sågningar. Det finns även en dimension där homosexuella män räknas till den mer töntiga schlagermusiken och heterosexuella till de coolare musikstilarna.

Den var en mycket spännande bok för den som är intresserad av musik och genus. Alla dem som undrar om feminismen verkligen behövs kan läsa den här välskrivna boken och förhoppningsvis se att trots att vi kommit långt, finns det ändå m mycket kvar att göra.

Läs mer: Adlibris, Bokus

Hoppa till kommentarformuläret

1. Låter väldigt spännande! Har ställt mig i kö på bibblan, ser fram emot att läsa 🙂 Tack för tipset!

1. Jag blir lika glad varje gång någon vill läsa böckerna jag recenserar 🙂

1. Bra! Jag tycker att det är så grymt viktigt med genusperspektiv på populärkultur, det är ju det som formas barn och ungdomar allra mest. Boken är på väg i detta nu!

2. Jag håller med! Det är en viktig bok, även om det bara är några få nedslag i populärkulturen.