Liberala partiet demonstrerar på första maj

20120501-162120.jpg

Det är nästan rörande. Med citat ur Internationalen står Liberala partiet och demonstrerar mot skatter och förtryck. På Hötorget i Stockholm.

23 kommentarer

Hoppa till kommentarformuläret

    • Liberal feminist2 maj, 2012 kl. 07:09
    • Svara

    Liberala partiet är mycket anti-feministiskt. Just nu anklagas ett flertal av de manliga medlemmarna för att ha sexuellt trakasserat en fd. kvinnlig medlem som kämpade för kvinnofrågor inom partiet. Styrelsen har försökt att mörka det hela. Ordförande Tommie Gran är uttalad anti-feminist.

    1. Ja, inte trodde jag att det var några feministiska förkämpar 🙂

        • Liberal feminist2 maj, 2012 kl. 07:20
        • Svara

        Näe, men det är synd, det skulle ha varit kul med ett liberalt feministiskt parti. Det behövs feminister på alla fronter.

        1. Verkligen, det har du rätt i. Jag kämpar i Folkpartiet och Liberala Kvinnor. LK försöker vara en blåslampa på partiet i dessa frågor.

      • Lars2 maj, 2012 kl. 08:07
      • Svara

      Jag har svårt att se hur man kan kombinera liberalism med kvinnofientlighet? Det hänger liksom inte ihop. Kanske skulle fråga Sara Johansson, vice ordförande i partiet (tidigare aktiv inom LUF och Folkpartiet) vad hon anser?

    2. Nej, det går verkligen inte ihop! Vissa tycker dock att de kommer undan med biologistiska argument.

      • Axel3 maj, 2012 kl. 02:52
      • Svara

      Källor för dessa grova anklagelser tack. Har du fått detta från flashback föreslår jag att du ställer dig källkritisk till det hela samt läser hela tråden, eftersom personen som kommer med dessa anklagelser i det stora hela inte ger ett speciellt trovärdigt intryck. Jag känner Tommie, och du ger en grovt vriden bild av honom.

      Skärp dig.

      • Jonas3 maj, 2012 kl. 02:54
      • Svara

      Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Sexuella trakasserier är ett brott. Falsk tillvitelse är också ett brott. Ta reda på lite historik bakom den här före detta kvinnliga medlemmen, så inser ni kanske att det här ligger mycket närmare falsk tillvitelse än trakasserier eller ofredande.

      Det finns gott om anti-feminister (vad nu det betyder) inom partiet, liksom det finns icke-feminister och feminister. Däremot har vi bara haft en anti-liberal i partiet och henne hann vi sånär sätta kängan i arslet på innan hon försvann på eget bevåg.

      • Alkanen3 maj, 2012 kl. 03:07
      • Svara

      Vill påpeka att det är en ganska stor skillnad på att vara anklagad för och att ha gjort sig skyldig till något.

      Jag har tyvärr inte all information i det aktuella fallet så jag tänker inte hävda att det inte finns fog för några anklagelser, men jag vet att kvinnan i fråga tenderade att tolka all kritik som antingen personliga påhopp eller mer eller mindre sexuellt trakasseri även när det var fullt legitima argument för att det hon förespråkade var direkt antiliberalt.

      Har riktiga trakasserier däremot förekommit så förtjänar det givetvis att fördömas å det grövsta och ansvariga personer ställas till svars. De anklagelser jag har sett har dock varit väldigt vaga och oftast utan att nämna någon person, så det är svårt att komma fram till något konkret. Skulle gärna se mer information om det finns någon.

    • Liberal feminist2 maj, 2012 kl. 07:31
    • Svara

    Låter bra, det glädjer mig. jag ska följa ert arbete

    • Anonym2 maj, 2012 kl. 10:00
    • Svara

    Jag tror ni har missuppfattat det mesta. Man kan inte vara liberal och feminist (=manshatare). För en liberal är individen i fokus, och alla individer (oavsett kön) har samma värde. Det representerar inte feminismen, feminismen är ett fackförbund för kvinnor så som den fungerar idag. Har inget med jämställdhet att göra.

    1. Apropå missförstånd…

      • Emil3 maj, 2012 kl. 08:23
      • Svara

      Hmm, jag brukar säga humanist men liberal fungerar för mig 😉

    2. Det respekterar jag, men att sätta likhetstecken mellan feminism och manshatare är direkt felaktigt.

  1. Liberala partiet är anti-feministiska på samma sätt som boken ”Klassisk feminism” av Louise Persson är anti-feministisk.

    • Äkta liberal, dvs individualist4 maj, 2012 kl. 11:22
    • Svara

    ”Liberal feminist” är en motsägelse i termer då liberalism är individualism och feminism är kollektivism, precis som rasism, nationalism, socialism och all kombinationer av dessa äckligheter. Som alla andra ovannämnda kollektivistiska ideologier pratar feminister bara om människor som grupper och vägrar erkänna individen, att alla är olika och att det inte finns något som är typiskt för halva jordens befolkning. Divide and conquer har alltid varit eran specialitet men människor, inte minst kvinnor, börjar tröttna på er och ert sossesystem.

    1. Och jag börjar tröttna på sk liberaler som varken kan sin historia eller uttalar sig om saker de inte är pålästa på. Jag är äkta liberal, med andra ord är jag feminist. Feminismen och liberalismen går hand i hand för båda kämpar för individers rätt att få vara sig själva. De som påstår att detta är en kollektiv ideologi har inte fattat att för att kunna ge individer frihet måste man inse att de är diskriminerade utifrån ett kollektiv de inte har valt.

        • Hrafn Steiner6 maj, 2012 kl. 09:41
        • Svara

        Det är väl även fel att sätta alla olika typer av feminism i samma fack?

        Feministen Anne Runyan skriver om det ganska bra i boken Global Gender Issues; Feminism är inte en ideologi, det är ett perspektiv. Precis som vissa väljer att fokusera på det ekonomiska perspektivet (från både höger och vänster) så väljer feministerna att fokusera på frågan varför det är en social skillnad mellan kvinnor och män.

        Jag menar liberal feminism har ganska lite gemensamt med särartsfeminism eller radikal feminism, precis som Liberal politisk ekonomi har ganska lite att göra med Marxistisk politisk ekonomi. Men man ser inte folk som går omkring och kallar sig anti-ekononmister för det.

      1. Det har du helt rätt i. Därför ar jag noga med att påpeka att jag är liberal. För den som läser mina recensioner så kan man se att i de fall jag recensera radikalfeministiska verk så sågar jag dem oftast. Men vi har ju också något gemensamt och det är att vi alla ser att kvinnor är diskriminerade och vill göra något åt det. Hur vi når dit beror ju såklart på vilken ideologi vi bekänner oss till.

  2. Eftersom någon efterfrågade min personliga åsikt i frågan huruvida liberalism och feminism går ihop så väljer jag att besvara det här. Personligen känns det för mig överflödigt att kalla mig feminist när jag är liberal. Med en liberal människosyn ser man människor som individer och inte som exempelvis kön. Därför kan inte liberalismen i mina ögon kopplas ihop med ett hat gentemot något av könen eller ett förtryck av någon på grund av detta. Därför väljer jag att enbart kalla mig liberal. Det räcker väldigt långt.

    1. Menar du att feminism skulle innebära hat mot något kön? Isåfall är det århundradets missuppfattning.

        • Anonym14 maj, 2012 kl. 09:06
        • Svara

        Nej. Jag syftade med den delen av mitt svar främst på de anklagelser som framkom gällande att Liberala partiet skulle vara diskriminerande mot kvinnor.

    2. Ok, jag respekterar att man väljer att kalla sig bara liberal. Jag kallar mig både liberal och feminist eftersom jag tycker att historien har visat att liberal inte räcker. Jag har dock förståelse för andra tolkningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.