Recension: Sandell; Åsa; I själ och hjärta; 2020

I själ och hjärtaJag intervjuade Åsa Sandell för ett tag sedan om proffsboxning inför en artikelserie i NU. Då tipsade hon mig att läsa I själ och hjärta, en av hennes böcker som jag faktiskt inte läst. Boken handlar inte så mycket om hennes eget liv, utan mer om boxning generellt. Åsa Sandell är kulturjournalist i botten och har skrivit en reportagebok. Den gavs ut på Atlas 2020.

Varför väljer en medelklasstjej utan större problem att boxas? Det handlar om aggressivitet och att det också är en känsla som måste ut. Åsa har själv levt ett lugnt liv där hennes känslor i mångt och mycket tryckts tillbaka. Hon fick utlopp genom boxningen. Hon beskriver också i boken, och pratar med mig om, att myten om killen på glid som räddas av boxningen är överdriven, men att den finns. Sådana historier går att finna, men för många är det inte så dramatiskt.

– Det farliga i boxningen finns ju där som ett bakgrundsbrus och det känns inte som att det angår en när man är mitt uppe i det. Samtidigt är det ju så att det också är tjusningen med boxningen, att det är farligt och att det inte är orientering, säger Åsa Sandell till mig i intervjun.

I boken berättar hon om intervjuer hon gjort med många olika boxare. Deras liv skiljer sig mycket åt och det är inte en och samma berättelse för alla. Hon väver samman historierna med sina egna erfarenheter, men boken är inte hennes historia i första rummet, den har hon berättat i en annan bok, utan det är ett sökande efter svaret varför man boxas, trots att det är farligt.

– Jag tror att Anja Persson i störtloppsbacken känner en tjusning just för att hon vet att det är farligt. Samma sak med personer som håller på med motorsport eller ridning. Men det som provocerar med boxningen är ju våldet mot huvudet, berättar Åsa för mig under intervjun.

– Många boxare säger att det inte handlar om våld och det blir ju lite paradoxalt, för det är ju våld. Men det finns inget offer och man vill inte skada någon, det är mer så att man vill vinna och bryta ner sin motståndare mentalt, fortsätter hon.

Det är oerhört intressant att läsa alla historier. Det finns historier om kvinnor som känt sig manade att se kvinnliga ut utanför ringen, något som går igen i flera sporter historiskt. Det finns också berättelser om homofobiska tränare som ändå kunnat träna lesbiska boxare. Sedan finns det såklart också många historier om manliga boxare från tidigt 1900-tal fram till idag.

Min intervju med Åsa skulle vara inriktad på proffsboxningens vara eller icke vara och det man kan säga är att det ser olika ut i olika länder. Det finns ett reglemente runt proffsboxningsmatcher i exempelvis Sverige och New York, medan det kan se helt annorlunda ut i länder som är mindre nogräknade. Som så mycket annat blir det oftast farligare när man förbjuder något. De som vill boxas professionellt hittar då någon annanstans att boxas.

Hela intervjun med Åsa Sandell kan läsas på tidningen.nu.