Recension: Kvarnström-Jones, Ruth; De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel; 2023

De fenomenala kvinnorna på Grand HotelJag letade efter en feelgoodroman och lyssna på och hittade De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel av Ruth Kvarnström-Jones. Boken bygger delvis på historiska personer, bland annat chefen för hotellet, Wilhelmina Skogh som funnits på riktigt och genomfört de förändringar som nämns i boken. Boken utspelar sig i början av 1900-talet fram till 1909. De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel är utgiven på Printz.

Wilhelmina Skogh tar över det anrika Grand Hôtel för att få ekonomi i hotellet. Hon vill göra massa utbyggnader, men hotellets ekonomi är körd i botten. Samtidigt lämnar Ottilia Dalarna för att få jobb på hotellet. Där får vi möta andra unga kvinnor som jobbar. Det finns män också, som motsätter sig kvinnornas arbete och får på pisken. Det är otroligt mycket som händer, många personer att lära känna och engagera sig i och många säckar som ska knytas igen.

Boken är en mysig feelgood som jag sträcklyssnar på. Det som är mindre bra är att allt ordnar sig på studs. Nästan allt i alla fall. Det händer något hemskt för att en kort stund senare vara löst. Sedan känns Wilhelmina Skogh nästan på tok för god. Jag vet att boken bygger på hennes memoarer, men boken utspelar sig ändå i början på 1900-talet och hade kvinnor i framstående position då verkligen möjlighet att vara feminister ut i fingerspetsarna med dagens mått mätt?

Boken är en del av en tänkt serie och i oktober kommer bok nummer två som utspelar sig på NK. Det är en person i boken som slutar på Grand Hôtel och börjar på NK, så vi får följa dem närmast henne lite mer. Ottilias lilla syster, som i början av Grand Hôtel-boken är en liten flicka, kommer också att vara med som nybliven vuxen.