Kultursvep: Sport och återvändande i feelgoodlitteraturen

Shelfie maj 2021

Den här veckan har det inte blivit lika mycket kultur på andra ställen, som det ofta annars blir. Jag har gjort ett inlägg på Kulturkollo, men inget på tidningen. Jag har annars fortsatt ägnat mig mycket åt sport. Trots att jag tänkte återgå till enbart litteratur och kultur efter OS, har jag fortsatt skriva om idrottskvinnor. Men nu portionerar jag ut det lite mer lagom.

Sport här på Feministbiblioteket

Aztekastadion i Mexiko där finalen spelades

Förra helgen såg jag Copa 71, en film om det andra inofficiella världsmästerskapet i fotboll för damer. Hur kan ett sådant, där finalen spelades inför 110 000 åskådare,  ha fallit i glömska? Jag gör mitt som feministiskt sportälskande skribent och uppmärksammar kvinnorna som var med. Såklart kan jag inte skriva om alla, om inte för annat så för att så lite information om dem finns, men jag kommer att under hösten presentera flera av dem i mina vanliga ”berömda och glömda”-inlägg. Först ut var Carol Wilson, Englands lagkapten, som jag skrev om i tisdags.

Återvändare i feelgoodlitteraturen

BokälskareFrån Kulturkollo, där månadens tema är att återvända:

Temat för månaden är att återvända och idag ska jag skriva om återvändande i feelgoodlitteraturen. En spaning jag har tidigare gjort och som jag diskuterat med feelgoodförfattaren Johanna Schreiber är att karaktärer i feelgoodromaner ofta är småföretagare. De hittar sig själv genom att öppna bagerier, ta över bokhandlar eller stöpa ljus och sälja på Etsy. Något som ofta är sammankopplat med detta är att återvända till hembygden.

Det är inte alltid som feelgoodkaraktärer öppnar en bokhandel i sin hembygd, mer vanligt är att de flyr från sina ex och behöver starta om på nytt. Ibland återvänder de tillbaka till storstaden (oftast större stad i alla fall) tillsammans med sin nya kärlek, medan de ibland finner sig tillrätta i sin gamla hembygd.

Läs hela inlägget med boktips här.