Kultursvep: Förbjudna böcker i tidningen NU

Förbjudna böcker

Förbjudna böcker på Dawit Isaak-biblioteket i Malmö. Foto: Christina Glassel för NU.

I veckan har jag gjort flera kulturnedslag på andra platser, men tänkte fokusera på att NU kom i tryckt format och jag skrev en lång artikel om förbjudna böcker. Förra veckan var det Banned Book Week i Sverige och det är en vecka att uppmärksamma böcker som någon stans för förbjudna eller någon vill förbjuda dem.

Läget i USA

Mycket handlar om den trend i USA som just nu finns att för att förbjuda böcker på skolbibliotek, som man anser är olämpliga för barn på ett eller annat sätt. Skolbibliotekarien Tricina Strong-Beebe från New Jersey i USA var på bokmässan och jag fick en kort pratstund med henne om situationen. Två av frågorna och svaren från artikeln:

Hur ser situationen ut med förbjudna böcker i New Jersey?
– Vi har vissa problem, men tursamt nog har vi förordningar som skyddar vårt material och vi tillåts vara inkluderande. Vi har en ”frihet att läsa”-lag på gång som vi hoppas kommer att gå igenom. Den kommer att innebära skydd mot förbjudande av böcker och också skydda bibliotekarier från trakasserier och se till att det finns rutiner på plats när något händer, sa Tricina Strong-Beebe till mig.

Var i USA är det som värst?
– Det finns några riktigt extrema lagar som förbjuder en bibliotekarie att tipsa om litteratur som anses olämpligt. I Idaho finns det ett lagförslag som går ut på att inget olämpligt får ges till barn under 18 år. På många bibliotek förstår man inte ens vad det är. Det finns ett folkbibliotek som inte tillåter barn under 18 att vistas där i rädsla av att de i så fall skulle få tillgång till fel material.

Dawit Isaakbiblioteket i Malmö

Jag pratade med Jens Zingmark på Dawit Isaakbiblioteket i Malmö och förutom att han berättade mycket om bibliotekets verksamhet och vilka böcker man kan hitta där, kom vi in på vilka böcker det är som förbjuds, eller pratas om att förbjudas i den fria världen. Från artikeln:

I USA är det mycket om homosexualitet som varit i ropet att förbjuda och censurera och de flesta i Sverige håller nog med om att det är dumt att sortera ut det. Här har istället debatten handlat om rasistiska stereotyper, vilket nog betydligt fler anser vara problematiskt.

– Ja, det är ju inte den lättaste frågan i världen. Men om man tittar på till exempel debatten kring ”Lilla Hjärtat” av Stina Wirsén och ”Tintin i Kongo” så var problemet att väldigt många bibliotek i princip över en natt, reviderade tidigare beslut om att ha boken i samlingen. Man antingen gallrade ut den eller placerade den på magasin.

– Vi har en bibliotekslag som säger att biblioteken ska verka för fri åsiktsbildning och förarbetena till lagen säger att biblioteken ska ha ett brett utbud och att man ska ha en neutral inställning till medierna som finns i samlingen. Jag kan förstå att man som förälder känner sig obekväm med att låna ”Lilla hjärtat” till sitt barn, men det är upp till föräldern att ta det beslutet och inte biblioteken i sig.

– Om det senare visar sig att det inte finns någon efterfrågan på en bok, då får man ju gallra den på de grunderna snarare än på värderingsgrunder.

Förbjuda böcker är ett sluttande plan

Det är såklart lättare att förfasas över förbud när det kommer till böcker med innehåll man själv håller med om, såsom ungdomsböcker med hbtq-tema. Det är svårare att försvara böcker som Tintin i Kongo och Mustafas kiosk, som är en annan bok vi pratar om i texten (googla den så får du se varför den är problematisk). Det här ville jag få fram i mina olika texter om förbjudna böcker.

Jag inledde med att berätta om ett avsnitt av Dr Quinn, som jag såg om för något år sedan. Det är få svåra ämnen som inte finns gestaltade i den TV-serier. I det aktuella avsnittet ärver Dr Quinn böcker av sin far och öppnar ett bibliotek. Ganska snabbt går pastorn i bräschen för att kontrollera vad folk läser, efter att ha hört om omoraliska böcker, såsom Faust som säljer sin själ till djävulen. Samtidigt måste den pryda Dr Quinn själv fundera över hur man ska göra med böcker med tydliga skildringar om sex, ett ämne hon själv inte anser att man bör skriva om. De fria ordet finner i programmet. Kanske borde det visas igen i USA?