Kulturkollo: Just nu i juli 2024

Just nu

Första lördagen i juli och dags för just nu med Kulturkollo. Jag inser att min semesterutmaning i år behöver snabbas på lite eftersom vi faktiskt åker om mindre än en vecka. Tiden har bara rusat iväg den här sommaren och jag har alltid känns att jag ligger steget efter. Förhoppningsvis blir det bättre när vi sitter på planet till Polen och jag äntligen har semester.

Just nu läser jag Kairos av Jenny Erpenbeck som tysk bok inför resan till Tyskland och Polen. Jag fortsätter också med tegelstenen Det åttonde livet av georgiska Nino Haratischwili, som jag kommer att läsa hela sommaren. Jag ser också fram emot att börja läsa alla småobskyra böckerna jag klickat hem på Amazon från EU:s kandidatländer. Jag började med Rand: Brid av montenegrinska Ilija Đurović. Det är en tysk utgåva av hans poesi som även är på montenegrinska. Lite utmanande att läsa på Kindle där man inte får raka linjer om när tyskan börjar och montenegrinskan slutar (misstänker att den fysiska utgåvan har montenegrinska på ena sidan och tyska på den andra på ett uppslag).

Just nu lyssnar jag på Hanna Kralls Den inneboende. Jag fastnade i den direkt, fast jag oftast bara lyssnar på deckare och feelgood. Hanna Krall har jag läst förut och hon är en fantastisk polsk författare.

Just nu tittar jag på fotbolls-EM och surar över att Tyskland åkt ut.

Just nu längtar jag efter semester. Fortfarande ingen semester, men nu ser jag ljuset i tunneln. På fredag åker vi vill Polen och då startar min semester.

Just nu njuter jag av att vara på Landsort. Trots blåst och kall luft är det skönt att vara här.