Berömda och glömda idrottskvinnor: Jane Cederqvist

Jane Cederqvist

Idag börjar OS i Paris och då är det dags för Feministbiblioteket att gå in i sport-mode. Jag drar igång mina berömda och glömda idrottskvinnor med en svensk sensation, den unga simmerskan Jane Cederqvist. 15 år gammal blev hon ”Silver-Jane” med hela svenska folket när hon vann 400 meter frisim vid OS i Rom 1960.

Jane Cederqvist var ett stort stjärnskott inom simningen och hon satte världsrekord på 800 meter redan innan OS i Rom. Året efter silvermedaljen satte hon fler världsrekord, men många av dem räknades inte eftersom simbassängerna inte höll internationell standard. 1960 blev hon utsedd till årets idrottskvinna och fick även Svenska Dagbladets bragdmedalj. Den senare som första kvinna i historien.

Någon längre karriär blev det inte. 1961, när Jane Cederqvist var 16 år, avslutade hon karriären för att inte missa sin skolgång. Hon har senare sagt att hon tröttnade på att träna så mycket. Hon tränade två gånger om dagen, fem dagar i veckan och det är klart att det kanske inte är ett drömliv för en femtonåring. Dessutom var simhallarna undermåliga och hade dålig luft. Senare i livet skulle Jane Cederqvist jobba hårt för att kommunen skulle satsa på bättre simhallar.

Det var inom akademin som hon skulle nå framgångar framöver. Efter skolan doktorerade hon inom offentlig förvaltning och disputerade 1980 i historia med ämnet Arbetare i strejk. 1994 blev hon statssekreterare i Näringsdepartementet och senare Inrikesdepartementet. Hon har också varit överintendent på Statens historiska museer. Vid den tiden låg hennes korta, men intensiva simkarriär långt bakom henne.

Jane Cederqvist avled i januari 2023 i ALS.

1 ping

1. […] I början av OS är det simning som dominerar och efter en vecka är det friidrotten. Jag skrev om Jane Cederqvist häromdagen, men just berömda simmerskor är det lite ont om, så idag får ni en som jag minns […]