Feministbrud på kulturjakt i Uppsala

Uppsala domkyrka

Jag var i Uppsala förra helgen med Kulturkollo och veckan efter har gått i ett. Ja, den är inte slut än och så är ej heller mina åtaganden. Men imorgon åker vi till Åland (igen) och det ska bli mycket trevligt. Uppsala var trevligt och trots att jag mest vilade, gjorde jag lite av kulturell karaktär. Jag passade på att gå in i Uppsala domkyrka för första gången på 40 år eller möjligen för första gång någonsin.

Den heliga Birgitta

Den heliga Birgitta uppmärksammas i kyrkan. Hennes föräldrar ligger begravda här.

Gustav Vasas grav

Annars var det gravar av kungligheter, med Gustav Vasas som var pampigast.

Maria i Uppsala domkyrka

Maria stod som vaxdocka i kyrkan och hon var mycket liten och nett.

Runsten utanför Uppsala domkyrka

Runsten utanför kyrkan.

Linnékaka i Uppsala

When in Uppsala… Jag åt en Linnékaka efter maten på det anrika caféet Ofvandahls.

Alla utom Carina på Ofvandahls (hon var bakom kameran).

Som de kulturälskare vi är, gick vi förbi The English Bookshop. Jag köpte bara vykort över Uppsala.

Cissi och Selma besöktes också och jag hade bestämt mig på förhand att jag inte skulle köpa en ny klänning. Jag köpte tyg istället. Det var ju i alla fall ingen klänning.

Hanna på kulturresa i Uppsala

När jag inte märker att någon tar bild, kan det hända att jag ser ut såhär. Tack Fanny, för bilden!