Välkommen till nya feministbiblioteket!

Eftersom jag nu gått ut brett med att denna sida har nylanserats så tänkte jag att det var på sin plats med ett litet välkomstmeddelande. Här finns massor av recensioner av feministiska och kvinnohistoriska böcker kategoriserade. Läs, få tips, kommentera eller skriv en gästrecension, här finns alla möjligheter.

Historien bakom feministbiblioteket
Det började någon gång 2003 med att jag, Hanna Lager, fick en idé när jag på min vän Janes blogg läste att hon hade läst massor av feministiska böcker för att verkligen lära sig. Hon publicerade en lista på böcker och jag började göra upp ett litet bibliotek efter den listan hemma och började själv att läsa.

Snart ville jag veta mer. Vad skulle man mer läsa, vilka böcker är feministiska ”måsten”? Min mamma tipsade mig om några 70-tals böcker (bland annat Marilyn French) och min vän Mia från Finland tipsade mig om finska, feministiska deckare, men ingenstans på nätet hittade jag någon mer gedigen sammanställning av feministiska böcker. Jag tittade på kurslitteraturen för genusvetenskap och jag letade på ”kvinnohyllan” på myrorna och så sakteliga blev mitt eget bibliotek ganska stort.

Jag frågade min pojkvän, numera man, varför det inte finns någon bra sammanställning av feministisk litteratur på nätet. Hans svar kom jag att ta på allvar: ”Finns det inte så får väl du göra en!”.

Med hjälp av min bror (eller snarare helt tack vare honom) kom den första sidan upp i oktober 2006. Jag uppdaterade den själv, men det var knöligt och ganska snart blev sidan omodern och därmed inte så rolig att arbeta med. Då började tankearbetet med att bygga upp en ny sida med kommentatorsfunktion och mer interaktivitet. Ibland finns lösningen närmare än vad man tror och denna sida ni nu ser är en helt vanlig wordpress-blogg. Jag kan med andra ord göra allting själv och det som min snälla bror har gjort här är att fixa så att layouten är snygg och det tackar jag honom för!

Nya feministbiblioteket ska ha en releasefest den 21/1 och om du är intresserad av att komma på den så mejla mig på hanna@feministbiblioteket.se.

2 kommentarer

1. Kul att det går så bra för Feministbiblioteket! Idag 437 fans på facebook! En skön blandning av människor. Klart man kommer och skålar den 21 januari!

1. Du är så välkommen, Catrine! Det är helt sjukt kul att sidan har så många fans!