Utmaning 2022: Upplev världen med Kaffe och Kultur!

Upplev världen

Min kompisar på Kaffe och Kultur har skapat en riktigt rolig utmaning för 2022. Varje månad ett nytt land och vi får veta mycket om det valda landet i Facebookgruppen. En utmaning helt i min stil! Jag kommer att utmana mig mer att läsa från hela världen, men den här kommer jag också att hänga på.

Vi har resan startat med Chile och jag tänkte att jag skulle passa på att bredda min chilenska läsning. Jag vill läsa en kvinna och googlade lite och fann Marí­a Luisa Bombal, som ska vara en av Chiles främsta författare. Hon levde mellan 1910 och 1980 och jag fann hennes novellsamling Den sista dimman på Bokbörsen och klickade hem. Tranan gav ut den i nytryck 2011, men den är så gammal som från 1934. Kom första gången på svenska 1982. Enligt Wikipedia, ska hon ha feministiska perspektiv i sina  verk.

Jag tänkte att mitt mål ska vara att läsa en ny författare från varje land på listan. Jag ska inte överarbeta om jag inte verkligen vill, för det är så mycket annat jag vill läsa också . Jag vill inte heller tröttna halvvägs in i utmaningen. Att välja någon ny författare skulle ge mig lite av det gräv jag brukar gilla att göra i utmaningar, men är inte tillräckligt tungt.

Utöver den här utmaningen ska jag läsa från 40 länder, precis som 2021. Den här utmaningen hjälper mig så att jag har 12 säkra länder om jag fullföljer den.

1 ping

1. […] ifrån, såklart, men även konsumerat en massa annan kultur från. Frankrike är månadens land i #kaffeochkulturvärlden och även om jag inte har badat i litteratur från Frankrike den här månaden, så har jag läst […]