Ungern, yttrandefriheten och idioten Orbán

Ungerns parlament

I Ungerns parlament stiftas inte alltför trevliga lagar nuförtiden. Bilden är från vårt besök i staden i april 2011.

Flera bokbloggare har trotsar sitt enbart-bokinlägg-policy och skrivit om den hemska situation vi har i världen idag. Jag måste också säga något om Ungern, yttrandefriheten och idioten Orbán. Enorma flyktingströmmar och ett stängt Europa, men jag som ofta skriver om politik har inte berört detta än för att jag inte rent mentalt har pallat.

Nu är det snart bokmässan och Ungern är temat. Det kändes lite olustigt redan då det offentliggjordes i slutet av förra årets mässa, men jag hoppades att de skulle göra något bra av det hela. Och man får väl säga att kombinera det med yttrandefrihet var bra. Men jag har lite samma funderingar som Linda om hur många av dem som kommer är regimkritiker, eller i alla vall skeptiker, och hur många som är sådana som regeringen vill se där. Judit Ágnes Kiss verkade i vilket fall inte dela regimens syn på kvinnor, homosexuella och romer.

Men nu har Ungern visat sig från en om möjligt ännu sämre sida. Inte bara har de skrivit in förbud mot abort i grundlagen, nu vill de hindra människor från att överleva och ta sig till Europa. Det rimmar lite illa att man bryr sig mer om ofödda foster än levande människor. Så mycket för den kristna värdegrunden. Det får mig att vilja svära och säga alla fula ord jag kan.

Lotta på Hyllan och Kulturkollo har varit i Budapest nyligen. Egentligen för att upptäcka staden och kulturen, men det blev en helt annan resa för henne. Läs hennes starka och viktiga text här.

Det som gör mig mest förbannad är att folk faktiskt inte behöver fly. Hade EU avskaffat transportörsansvaret, som innebär att flygbolaget blir ansvariga för att skicka tillbaka dem som inte har alla papper i ordning när de kommer fram. Därför låter de ingen flyga, även om syrier kommer att få asyl i Sverige på grund av kriget. Ingen har väl missat fantastiska Hans Rosling förklara detta så pedagogiskt som bara han kan.

Men om jag ska återknyta till bokmässan så hoppas jag verkligen att det blir bra. Det är ju inte bara inskränkningar av abort som Orbán ägnat sig åt att stifta lagar om, yttrandefriheten är ju också något han verkar tycka är överflödigt. Jag har hittat två seminarier om Ungern och yttrandefrihet som jag kommer att gå på och såklart skriva om. Har jag missat något så tipsa mig om fler!

Översättning, nationalkänsla och yttrandefrihet

Hur är det att vara kvinnlig författare i Ungern idag?

1. Att Ungern med sin historia agerar som de gör är så svårt att förstå. De om någon borde välkomna människor på flykt från krig. Ungern på Bokmässan är jag extra osugen på nu… men som du säger, det kanske kan bli något bra. Eller? Hm. Ska trots osuget kolla in programmet och se om något lockar.

• Hanna9 september, 2015 kl. 09:50
      • Svara

Jag är verkligen kluven, men mest neggo känns det som. Men jag ska ge det en chans och boken jag läste var inte regimvänlig!