Resor i tid och rymd – mina tidsresor

I helgen är det temahelg hos Fiktiviteter. Temat är Resor i tid och rymd och nu klockan 14 är det min tur att ge en tolkning av det temat. Jag kommer att skriva om mina kulturella tidsresor. För mig är det en kulturell tidsresa att gå på historiska museum. Jag har älskat museum så länge jag kan minnas. Det här kommer att bli ett blogginlägg i bilder med några av mina favoritmuseum i världen. Det är museum värda att minnas och museum att längta tillbaka till. Välkomna till min lilla tidsresa!

Läckö Slott

Läckö Slott är ett underbart vackert slott i min hemkommun Lidköping. Det blir ett besök dit nästan varje år. Redan som barn älskade jag att gå omkring i de gamla rummen och tänka mig tillbaka hur det var att leva då. Guider har berättat om hur kallt det var på vintern och det går nästan att känna den isande kyla som kan smyga sig in ett sådant stenslott. Juli 2012.

Hanna utanför Hofburg i Wien

Hofburg är et av mina favoritmuseum i Wien. Här bodde deras berömda drottning Sissi och hennes man Franz Josef. Sissi tyckte om att hålla sig i form och slottet innehåller bland mycket annat ett litet gym a la 1800-talet. Februari 2008.

Hanna i Pompeji

Pompeji är nog en av de häftigaste tidsresor jag gjort. Det finns så mycket bevarat och det är så oerhört gammalt. Jag njöt varje sekund av besöket där. Oktober 2010.

Budapest 1990

Lejonbron i Budapest är ett vackert minnesmärke i den i övrigt så fina staden. Den här bilden på mig, min bror och min mamma är från vår semester 1990 och bara titta på den nu är en kulturell tidsresa i sig. Bilarna! Juli 1990.

Pyramiderna i Giza

Vi var i Egypten 2005 och det var såklart oerhört roligt att få se pyramiderna. Det förvånande var att de låg omringade av bebyggelse. Jag som så många andra trott att de låg mitt ute i öknen. November 2005.

Marrakech

En av mina favoritbilder från ett gammalt teologiinstitution i Marrakech. Den marockanska mosaikkonsten är oerhört vacker! November 2015.

Angkor Wat

Angkor Wat i Kambodja var också en fantastisk tidsresa! Jag hade längtat efter att få se det sedan gymnasieåldern så jag sett ett avsnitt av Packat och klart med ett reportage från Kambodjas tempelområde. Februari 2007.

Kinesiska muren

Kinesiska muren. Vi hade inte riktigt tänkt oss att det skulle snöa, men efter att ha tagit på oss allt vi hade med oss (inklusive löpartajts under jeansen) lyckades vi något så när hålla värmen i det chockartade vädret. Mars 2009.

Little Italy i New York

Little Italy i New York. Påminner mig om den tid då det kom massor av invandrare till staden och upprättade sina egna små center. December 2007.

Detta var mitt bidrag till temahelgen Resor i tid och rymd. Läs de andras inlägg:

09:45 Fiktiviteter
10:00 Kulturdelen
11:00 Johannas deckarhörna
12:00 Det här har jag läst
13:00 Fiktiviteter
14:00 Feministbiblioteket
15:00 Den onda cirkeln
16:00 Beroende av böcker

10:00 Fiktiviteter
11:00 Skuggornas bibliotek
12:00 Fiktiviteter
13:00 Bokhyllan i pepparkakshuset
14:00 Den onda cirkeln
15:00 Bokhyllan
16:00 Fiktiviteter

Hoppa till kommentarformuläret

1. Å vilket inspirerande inlägg! Vill också göra en massa kulturella tidsresor! Min bästa är nog The Tower i London och där trivs jag bäst utanför utställningssalar, där jag kan känna på stenarna och tänka på människor som gjort detsamma för hundratals år sen. Älskar också husruiner i skogen och sånt.

• Hanna19 september, 2015 kl. 03:03
      • Svara

Just det, Towern borde jag kanske haft med! Husruiner och gamla slottsruiner tycker jag också är underbara.

2. Vilka fina tidsresor du har gjort! Jag växte upp i Lidköping, så jag blev glad att se Läckö Slott på första bilden. Som barn hade jag svårt att sätta mig in i att folk faktiskt hade levt där (inga vettiga möbler och så kallt!), men nu som vuxen återvänder jag om somrarna och får en extra tidsresa av operan på Slottsgården.

• Hanna19 september, 2015 kl. 03:02
      • Svara

Så du är också från Lisch? Världen är liten 🙂 Jag bor inte heller kvar utan åker bara ”hem” på sommaren och julen.

3. Det var en trevlig tolkning av tidsresor, 🙂 Läckö är fint! Brukar göra liknande årstur till Vadstena och insupa historiska miljöer 🙂

• Hanna19 september, 2015 kl. 05:47
      • Svara

Vadstena, det var längesedan! Var där i min barndom och älskade att det gick nunnor omkring på stan.

4. Tack för din fina kulturella tidsresa! Håller verkligen med om att besök på historiska museum är minnesvärda, liksom historiska platser runtom i världen. (Och Läckö slott besökte jag faktiskt tillsammans med min farmor som barn för lääänge sedan, var även då på leksaksmuseumet där – är det kvar?)

• Hanna20 september, 2015 kl. 11:21
      • Svara

Leksaksmuseum? Jag tror inte det. Men det kan ha varit en tillfällig utställning. De har nya utställningar varje år.