Recension: Söderlund, Mats; Göra män; 2015

Göra mänMats Söderlund är socionom och debattör och författare till Göra kärlek. Han har nu kommit ut med en ny bok, Göra män (Ordfront), som handlar om mansroller och hur män kan ta sig ur den.

Många författare har forskat i och skrivit om mansrollen. Susan Faludis Ställd är ett exempel på en bok i ämnet, en bok som Söderlund hämtar mycket av sin inspiration ifrån. Söderlunds utgångspunkt är att pojkar är lika lyhörda och intuitiva som flickor, men att de redan från tidig ålder får veta att de borde vara tuffa och inte gråta. Söderlund synar också alfahannen, diskuterar vad det innebär att avvika från den manliga gemenskapen och vad män kan göra för att inte reproducera gamla normer. Söderlunds idé var att boken skulle få titeln Desertörerna och handla om de män som ”deserterat” från mansrollen. De män som rannsakat sig själva, tagit pappaledighet och börjat närma sig sina känslor på bekostnad av att vara en del av den manliga gemenskapen. Bokens bästa kapitel var enligt mig det när Söderlund intervjuar sin son. De verkar ha en fin relation och sonen verkar vara en så klok person som klarat av att bryta mot normen och nu lever lyckligt nära sina känslor.

Det är klart att boken och slutsatserna är oerhört intressanta. Mansrollen är problematisk och det är fortfarande så att vi behandlar pojkar och flickor annorlunda. Den som inte tror på det kan vända sig till närmaste leksaksaffär. Men det känns lite svartvitt. Alla män må ha skolats in i en roll sedan födseln, men det är ju olika hur mycket man påverkats av det. Göra män avslutas med en tolvstegsövning för de män som vill komma ur sin trånga könsroll och det är säkert bra för vissa, medan andra nog känner att de kommit ganska långt på egen hand. Det är svårt för mig som kvinna att uttala mig för mycket om detta och jag skulle gärna lyssna på en mans synpunkter om boken och efterlyser därför en villig gästrecensent.