Recension: Salustio, Dina; Kreolskornas hämnd; 1991

Kap VerdeDina Salustio är den enda kvinnliga författaren från Kap Verde som jag hittat. Hennes novell Kreolskornas hämnd finns med i ett nummer av tidskriften Karavan från 1998. Jag har redan prickat av Kap Verde på min jorden runt-lista, genom deras stora kända författare Germano Almeida. Det är såklart också roligt att få landet representerat i Feministbiblioteket.

Kreolskornas hämnd är en surrealistisk novell med tvist. Den handlar om gamla häxkonster och i centrum står en man som är ägare av duvor. En kvinna vill ha duvblod för att bota en gammal man från en sjukdom. Mannen vill inte offra sina duvor, men kvinnan tar ändå det hon vill ha. Den gamla mannen dör och mannen med duvorna får skulden. Men vem är det egentligen som orsakat vad?

Den var en söt liten novell. Jag fick ett litet smakprov på kulturen på Kap Verde och novellen kändes lokal. Jag gillade det lite ironiska språket och jag antar att duvhonor är en metafor för något annat. Kanske kvinnor? I texten om författaren i Karavan står det att hon är samhällsdebattör med fokus på kvinnors rättigheter så det ligger väl nära till hand att tro det. Mitt möte med Dina Salustio är definitivt positivt!