Recension: Lindbäck, Johanna; Lite ihop och Kanske ihop; 2013 och 2014

Lite ihop och Kanske ihop

Jag tycker om Bokhora och gillar verkligen Johanna Lindbäck både där och på Twitter. Att jag inte har läst något av henne är därför en gåta. Jag hittade Lite ihop och Kanske ihop på Lumabiblioteket och tänkte att de kunde passa mig nu när jag vill läsa enkla kärlekshistorier med lyckliga slut.

Majken är inte så intresserad av killar. Hennes bästis Tessan blir intresserad av en äldre kille och vänder sig till andra kompisar. Majken blir ledsen och vill att allt ska vara som förr. Hon kommer då på den briljanta idén att fråga den nya killen Ivan om han vill vara hennes pojkvän på låtsas för att hon ska bli intressant för Tessan igen. Det vill han och de bli goda vänner. Planen lyckas men ska de sluta umgås bara för att Tessan verkar gilla Majken igen? I Kanske ihop är Ivan och Majken vänner men Majken börjar mer och mer känna att hon nog vill något mer, men då blir Ivan plötsligt till synes oförklarligt sur på henne. Hur ska de hitta tillbaka till varandra?

Jag älskade Lite ihop och Kanske ihop! Majken är en cool tjej som både vågar vara töntig och ändå inte är udda och utanför. Det är på det sättet en bra karaktär för många att känna igen sig i. Hon är dessutom ingen man trampar på, inte ens bästa vännen som hon absolut inte vill komma på kant med. Majken är en fantastisk huvudperson som jag gillade från första sidan. Ivan är också en mycket sympatisk karaktär som ger snälla killen ett vackert ansikte.

Förutom den fina kärlekshistorien så är vänskapen med kompisarna böckernas stora behållning. Jag har själv erfarenhet av att bästisen fått nya vänner och jag lämnats frågande bredvid utan att förstå vad som hände. Det är så bra beskrivet i dessa böcker och det är inte överdramatiskt eller hemskt, utan det bara är. Så som livet är för många tonåringar.

UPPDATERAT

Jag glömde ju helt att kommentera den insmugna feminismen i böckerna. Vi får en lektion i Bechdeltestet och Majken går på feministiskt självförsvar. Mycket trevligt med sådana inslag! Men att jag inte nämnde det visar ändå på att feminismen i böckerna är så självklar, även utan dessa inslag.

Lite ihop (Adlibris, Bokus)
Kanske ihop (Adlibris, Bokus)