Recension: Laurberg, Marie mfl (red), Yayoi Kusama: I oändligheten; 2016

Yayoi Kusama: In infinityYayoi Kusama är en spännande konstnär och när jag var och såg hennes utställningModerna Museet tidigare i sommar köpte jag Yayoi Kusama: I oändligheten. Marie Laurberg, Jo Applin, Stefan Würrer och Signe Marie Ebbe Jacobsen har skrivit texterna. Boken innehåller också fyra dikter av Yayoi Kusama och recension av dem han du läsa här.

I texter av de ovan nämnda personerna får vi läsa om Kusamas liv och konst. Hon växte upp i Japan med en mor som var brutal mot henne. Hon utvecklade en skräck för sex och i hennes konst har hon jobbat mycket med fallosar. Dessa är ofta mjuka och med prickar och är till för att avdramatisera sex. Det är inte för att hon är besatt av det, som många kritiker trott. Hon kom till New York som ung konstnär och ställde ut konst och installationer. Under senare av sitt liv återvände hon till Japan. Hennes psykiska problem var så stora att hon skrev in sig på en psykiatrisk klinik. Där bor hon fortfarande.

Kusama är feminist och anser att det privata är politiskt. Hon har använt sig mycket av kroppen i sitt konstnärskap och var därför i hemlandet känd som den skamlösa kvinnan som visade sig naken på New Yorks gator. Men istället för att vara skamlös är hon en person som gestaltat frihet och fritt sex. Nu är den här boken ingen uttömmande biografi över hennes liv och konst, utan mer som en sammanfattning och introduktion. Men av den så föddes verkligen ett intresse hos mig om att läsa mer om denna spännande och lite tokiga feminist.

Läs mer (på engelska, den finns på svenska på Moderna museet): Adlibris, Bokus