Recension: Kwan, Kevin; Sex and vanity; 2020

Sex and vanityJag älskade den Singaporeättade Kevin Kwans trilogi om rika asiater, Crazy Rich Asians och efterföljande böcker. Sex and vanity är hans nya roman som kom ut i somras och den handlar nu om något helt annat. Faktum är att det är en modern version av Ett rum med utsikt från 1908, i en miljö med asiatiska amerikaner. Min recension av ett Rum med utsikt av E M Forster, kan du läsa här.

Lucy och Charlotte är inte i Florens, utan på Capri på bröllop. Charlotte klagar på att de inte har fått ett rum med utsikt. Bland stenrika människor finner Lucy den lite speciella George Zao, som hon motvilligt dras till och på en fest har sex med. Väl tillbaka i USA förlovar hon sig med Cecil, som är Georges raka motsats. Men när George flyttar till New York, är Lucys känslor blandade igen. Hon har tillslut sex med Georg igen, men samtidigt förnekar hon all kärlek till honom och håller fast vid Cecil.

Känns det igen? Det är precis samma story, fast det är helt andra miljöer. Till och med systrarna Allen finns med, fast de heter Otis i den här boken. George har ingen pappa, utan en mamma, som han bor med. Och den klassiska badscenen är inte med. Annars är händelserna detsamma, men miljöerna och i viss mån också personerna, är annorlunda.

Sex and vanity är en rolig bok, dock inte så fantastisk som Crazy rich-serien. Det tog ett tag innan jag kom in i boken och det var egentligen först när jag fattade från Enligt O att boken byggde på Ett rum med utsikt, som den blev riktigt bra. Nu är tydligen filmrättigheter sålda och det ser jag fram emot. Kan bli riktigt skoj!

Det som gör Kevin Kwan så bra och att jag recenserar en bok av honom här är hans förmåga att skriva om svåra saker, mitt i all glamour och alla pengar. Det är viktigt att ha rätt bakgrund och gått på de rätta skolorna och i Sex and vanity trycker Kwan på Lucy, som trots sin frigjorda närmaste familj, ändå väljer att förlova sig med en tråkig multimiljonär. Här finns det en feministisk och bra analys om varför. Jag är också glad över George mamma, som porträtteras med värme och humor.