Recension: Honeyman, Gail; Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt; 2017

Eleanor Oliphant mår alldeles utmärktJag fick feelgoodromanen Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman (Lind & co) i min hand i precis rätt tillfälle. Det är en bok jag kanske inte skulle välja själv, men en bok jag insåg skulle passa mig just nu. Feelgood med lite extra djup och enligt omslagen oförutsägbar, lät bra.

Eleanor Oliphants veckor ser likadana ut. Hon går till jobbet som ekonomiansvarig måndag till fredag och på helgen köper hon två flaskor vodka som hon dricker jämt fördelat över två och en halv dag. Hon värdesätter renlighet och planering och hon rubbar gärna inte sina rutiner. En dag möter hon IT-killen Raymond från sitt jobb och när de hjälper en äldre man som kollapsat på gatan tvingas hon ha kontakt med honom. Han drar med henne hem till sin mamma och på fest och Eleanor känner för första gången i sitt liv någon form av värme. Hon märker att hon tycker om det och att hon saknat det. Hon förälskar sig också i en vacker musiker hon sett av en slump och bestämmer sig för att de ska bli ett par. Samtidigt börjar vi läsare förstå vidden av det som hänt Eleanor tidigare i livet.

Det var en fin bok om psykisk ohälsa, vänskap och att få en nystart i livet. Det är inte helt enkelt för Eleanor, men en ny värld är möjlig. Boken var inte den kärleksroman som jag hade föreställt mig, vilket väl ingick i omdömet ”oförutsägbar” som jag nämnde i inledningen. Jag blev positivt överraskad av att det var vänskapen som fick stå i centrum och till på köpet vänskap mellan en man och en kvinna i samma ålder som båda är singlar. Mycket fint och annorlunda!