Recension: Gemzöe, Lena; Feminism; 2003

FeminismNär man vill ha en grundläggande bok om feminism så blir man nästan alltid rekommenderad Feminism av Lena Gemzöe. Den är utgiven av Bilda förlag, som har gett ut flera böcker om ismer. Jag har läst och recenserat den tidigare, men eftersom jag nu ska gästposta på Kvinnohat och rekommendera feministiska böcker, så kände jag att en omläsning var på sin plats.

Boken inleds med en introduktion till feminismen med ordboksdefinitionen, dvs att man anser att kvinnor är underordnade i samhället och man vill göra något åt det. Sedan går Gemzöe igenom fyra grenar av feminismen, liberalfeminismen, den marxistiska feminismen, radikalfeminismen och socialistisk radikalfeminism. Efter genomgången följer exempel på olika sakfrågor och resonemang och hur feminister från de lika förgreningarna landar i olika slutsatser och prioriteringar. Mot slutet avslutar Gemzöe med att bli mer tyckande och drar slutsatser kring vad som kan anses allmängiltigt för alla feminister.

Jag tycker att den här boken är bra och grundläggande och funkar att sätta i handen på den som vill fördjupa sig i vad feminism är. Jag har dock några synpunkter. För det första saknar jag en genomgång av särartsfeminism vs likhetsfeminism. Jag vet inte varför hon uteslutit det helt för det känns verkligen helt grundläggande och borde vara med i en introduktionsbok om feminism. För det andra så tycker jag att hon borde vara mer neutral i den sista delen och inte tycka alltför mycket själv. Vissa slutsatser hon drar kring det ekonomiska systemet håller inte alla liberalfeminister med om. Sedan var kanske uppdelningen mellan radikalfeminism och socialistisk radikalfeminism helt nödvändig. Annars var den mycket bra.

Jag är glad att jag läste om den, för nu kan jag tryggt fortsätta att rekommendera den. Den gamla recensionen kan ni läsa här.