Recension: Furmark, Anneli; En sol bland döda klot; 2016

En sol bland döda klotJag älskar seriealbum. De behöver inte vara roliga, utan en allvarlig berättelse kan också funka i serieform. Anneli Furmarks En sol bland döda klot (Kartago förlag) är en sådan bok. Den handlar om en kvinnas resa i litteraturens förtecken.

Barbro har en favoritbokserie, böckerna om Alberte av Cora Sandel. Hon rekommenderar böckerna till alla hon känner, men ingen verkar älska dem lika mycket som hon. Nu är hon gammal och bestämmer för att åka till Tromsö, där delar av böckerna utspelar sig. Cora Sandel, eller Sara Fabricus som hon hette på riktigt, är uppvuxen där. Barbro har inte berättat för någon att hon åker ensam till Tromsö. Parallellt med historien om Barbros litteraturresa får vi fragment från böckerna om Alberte.

Först måste jag säga att jag är precis som Barbros kommunistiska ungdomskärlek, jag förstod inte alls tjusningen med böckerna och tyckte inte att det hände så mycket. Ändå älskade jag verkligen En sol bland döda klot. Det är en underbart vacker berättelse om en äldre kvinna som vill uppleva något hon läst om. Resor som denna gör jag årligen och ser som självklara i mitt liv, men de är inte lika självklara för alla. Många göra aldrig sådana resor. Därför är det fantastiskt att läsa om en äldre kvinna som uppfyller sin litterära dröm.

Boken är precis så lågmäld som sina föregångare. Det händer inte så mycket. Men det som jag inte gillade i Sandels böcker älskar jag i den här. Det är små detaljer och tankar hos Barbro som är så vardagliga och som jag myser åt. Vad tänker mannen på som skakar ett lakan som hon åker förbi? Var är den tiggande dragspelaren nästa dag när Barbro skulle ge honom tjugo kronor? En annan detalj som jag blev betagen av var att dialogen är på svensk-norska. Det kändes så verkligt och jag förflyttades verkligen till Nordnorge. Slutet är också helt fantastiskt!

Jag känner att superlativen inte räcker till för att skriva om den här boken. Nu var det nästan två veckor sedan jag läste ut den och gav den då betyget fyra på Goodreads. När jag ska skriva recension måste jag i efterhand höja betyget. Den var bättre än en fyra. Jag har tänkt på den mycket sedan jag läste ut den och minns alla små härliga detaljer. Det gör jag bara efter riktigt bra böcker.