Recension: Ekholm, Johannes; Kärlek liksom; 2016

Kärlek liksomJag blev sugen på två böcker om en ny manlighet efter ett inslag på Kulturnyheterna tidigare i höst. Den ena var Kärlek Liksom av Johannes Ekholm. Författaren är tvåspråkig och boken är skriven på finska. Den är översatt till svenska och utgiven på det finlandssvenska förlaget Förlaget i år.

Joona har tillfälligt flyttat in hos sin pappa efter ett tidigare misslyckat förhållande. Han har inte direkt något att syssla med, men han drömmer om att ge ut en bok. Han spelar in alla samtal som tillsammans ska bli en bok. Resultatet är boken du läser. Joona har många långa samtal med sin pappa, som kallas Finlands Knausgård, om hur han skildrade sig och sin familj i böckerna. Joona är intresserad av en ny manlighet, en ny världsordning och att inte vara slav under kapitalismen och gamla strukturer.

Joona ska stå för en ny manlighet och ett ifrågasättande av gamla normer, ändå beter han sig på ett sätt som män brukar göra. Han är ganska krävande, pratar bara som sina problem och övertolkar signaler från tjejer. Men det fina är att han förstår det. Han tar till sig kritisk och skäms. På ett annat sätt är han verkligen inte som sin pappa. Han är känslig, har inget problem med att visa dem och han är gärna mjuk och omhändertagande mot sina manliga vänner. Han ifrågasätter och drickandet, knarkandet och andra saker som hans manliga kompisar tar för givet. I en scen mot slutet har han städat upp efter en efterfest hos en kompis så att han ska slippa vakna upp i tobaksrök och vinspill på golvet.

Det är en fin idé, men upplägget är inte alls min grej. Det är alltså Joonas fingerade transkriberade dialoger vi får läsa. Det är verkligen inte dåligt, men jag tyckte att det blev lite yxigt att läsa det. Det är en bok jag inte njöt av att läsa, men som jag är glad att jag har läst. En intressant bok på tema manlighet var det i vilket fall och trots att jag inte alls föl för Joona så visar den en väg framåt mot en bättre manlighet.