Recension: Dahlgren, Helena; Ellens val – Det nya livet; 2021

Ellens valEllens val är en ny serie som kommer ut på Lovereads och de två första böckerna har Helena Dahlgren skrivit. Jag har läst Det nya livet och jag lyssnade på boken på Storytel. Jag och Helena känner varandra och det är då extras spännande att läsa boken, men såklart också svårare att skriva om den. Bok nummer två, Kärleken, finns redan ute.

Det är 1915 . Ellen åker till universitetsstaden Ljungsala i södra Sverige för att leta efter sin syster som inte hört av sig på länge. Väl vid hennes hus upptäcker Ellen att hon och hennes man verkar vara bortresta. Hon träffar Gerda, som jobbar på ett pensionat med sin mamma och mormor och får stanna där och arbeta. Hon drömmer om att få läsa på universitetet, men en fattig bondflicka som hon, skulle aldrig få den möjligheten. Hon träffar kvinnor som kanske kan hjälpa henne att göra det möjligt. Hon träffar också Jonas, den vackra pojken med de bruna ögonen, som kysser henne så bra. Måste en kvinna välja mellan kärleken och studierna?

Det här en en mysig bok om kvinnor situation förr och om kärlekens villkor. Syftet med boken är att den ska vara lättsmält, men ändå ge något av systerskap och drömmen om ett nytt liv. Ellens val är en del av ett koncept där ett team tillsammans utvecklat berättelsens ramverk, syfte och mål. Flera författare kan vara med och skriva på serien och förhoppningsvis kan vi se fram emot många böcker i serien. Två delar till kommer i höst.

Jag tyckte om Ellen och hennes blyga, men ändå rättframma sätt. Hon tror att hon vill vara alla till lags, men ändå vågar hon stå upp mot än den ena än den andra och det kommer att få stor betydelse för henne. I Det nya livet finns kärleken där, men det är ändå sökandet efter systern och drömmen om ett annat liv som står i centrum. Det jag kanske har att anmärka på är att allt ordnar sig lite väl fort. Sex är en del av Ellens val, men i den här första delen får vi vänta på det ganska länge. Det har jag inte något emot, men det går ju inte att inte tänka på om Jonas verkligen är rätt för Ellen. Jag antar att jag måste läsa vidare för att få reda på det.

1. […] ELLENS VAL: DET NYA LIVET Författare: Helena Dahlgren Förlag: Lovereads by Forum (2021) Första delen i en serie. Andra som skrivit om boken: Feministbiblioteket […]