Påminnelse om föredrag och en feministisk spotify-lista

Feministisk litteraturkanon

Du kommer väl och lyssnar på mig på Hornstulls bibliotek nästa onsdag, den 17 september? Jag pratar om den feministiska litteraturkanonen och varför en sådan behövs. Du kan anmäla dig om du vill på Facebook.

Jag fick en fråga om jag har en spotify-lista som skulle kunna passa till evenemanget. Det hade jag inte, men jag var inte sen att göra en. För att få lite feministisk pepping kan ni lyssna på min feministiska lista. Vissa är mer uppenbart feministiska än andra och jag kan nämna några som kanske inte är lika uppenbara:

• Son of a preacherman har Anna Charlotte Gunnarson nämnt i sin bok Popmusik rimmar på politik. Den har ett annat budskap än man kanske kan tro. Den enda man som kunde nå henne betydde inte att det var den enda människan, utan just den enda mannen.
  • I ABBA-låten The day before you came nämns en bok (den senaste) av Marilyn French.
  • Sanna Nielsen blev ordentligt utskrattad av sina manliga yngre kollegor inför finalen i melodifestivalen. Tji fick alla kaxiga småkillar som tyckte hon var en tant!
  • Pata pata har Gunnarson också skrivit om och sångerskan Miriam Makeba var en demokratikämpe från Sydafrika som fick offra mycket under apartheidregimen.
  • Än mer hånad i musikvärlden än Sanna är tveklöst Anna Book. Hennes ABC gav plugghästen en låt att känna igen sig i. Mer feministiskt än skräp säger jag.

Jag startar med den mest feministiska och den som kanske betytt allra mest för mig. Raden Framstjärten är ett hål att hylla är svårt att slå. Jag <3 Anna Mannheimer.