Marina Abramović utställning på Moderna Museet

Har inte jag redan varit på Marina Abramović utställning på Moderna Museet? Nej, det var hennes liveperformance The Cleaner. Nu var det dags att se utställningen med samma namn. Hon kan ju naturligtvis inte vara där hela tiden, så det är filmer på tidigare performance och några verk som framställdes av andra performancekonstnärer. Performance är inte min typ av konst, men mitt intresse för detta har definitivt fötts!

Walk Away

Ett tidigt konstverk, jag tror det hette Walk away. Jag tyckte mycket om denna fotoserie. Så enkelt men så bra och så fint! Abramović är ju annars inte känd för ”fin” konst.

Abramović leker med knivar

Just detta verket, när Abramović leker med knivar, minns jag väl från boken. Hon är skicklig, men skadar sig ändå mycket.

Art must be beautiful

Art must be beautiful, artist must be beautiful. Abramović borstar håret och upprepar detta om och om igen. Det var mäktigare att se än vad det kanske låter.

Foton från Belgrad

Här var en fotoserie jag gillade (det var betydligt fler på utställningen). Foton från Belgrad där hon tagit bort horisonten.

Abramović och Ulay

En mycket betydande sak för Abramović konstnärskap var att hon träffade den holländska konstnären Ulay. De var inte bra ett par i konsten, utan också i vardagen. Här sitter de och skriker på varandra.

Abramović och Ulay går kinesiska muren

Abramović och Ulay gick kinesiska muren från var sitt håll. Verket kallas The lovers och är från 1989. Efter 90 dagar möttes de på mitten. Efter det gick de skilda vägar för alltid. Deras förhållande har beskrivits som en installation i sig och det var utan tvekan mycket fruktsamt för konsten. För Abramović var det dock mycket psykiskt tärande och hon hade svårt att komma över Ulays svek och otrohet.

The artist is present

The artist is present från 2010. Abramović har blåst ut hela MoMa i New York och besökarna möts av henne sittande vid ett bord och en stol mitt emot. Ovan ser ni ett antal besökare och hur de såg ut när de tittade Abramović i ögonen. Nedan är bilder på Abramović. Detta performance hade jag gärna köat dubbla tiden för att få vara med om! För henne personligen var det mest känslosamma mötet med Ulay, som kom dit. Se det mötet nedan.

Detta inlägg är UtställningenMarina Abramović x 5.