Litteraturförberedelser är en del av resan

Hanna på Drussmann i Berlin

Jag letar böcker på Drussmann i Berlin. Mars 2016.

Kulturkollo handlar denna vecka om världslitteratur och veckans utmaning handlar om ifall vi konsumerar kultur från det landet vi tänkt resa till före själva resan. Jag har gjort det till en vana med litteraturförberedelser till mina resor! Här tänkte jag berätta lite om mina semesterutmaningar och andra bokliga aspekter på mina resor.

USA

USAs flaggaJag har varit i USA två gånger (2007 och 2008) och här behövdes såklart ingen förberedelse. Men jag köpte böcker på plats! Första gången fick jag med mig Laurel Thatcher Ulrichs bok Well-behaved women seldom make history hem. Den fick mig tillslut att bryta skepsisen mot att läsa på engelska. Året efter hittade jag Jessica Valentis Full Frontal Feminism och blev helt såld! Det är en kärleksrelation som varar än.

Hongkong (och Kina)

Hongkongs flaggaMin första utmaning var när jag skulle åka till Hongkong och Filippinerna 2013. Jag valde bort Filippinerna eftersom jag kom på det ganska sent. Jag hittade två Hongkongförfattare och läste noveller av dem. Jag läste även dikter och texter från två kinesiska författare, eftersom ju HK tillhör Kina numer.

Spanien

spaniens flaggaDen första stora semesterutmaningen jag gjorde var om Spanien 2014. Jag skulle åka både till Barcelona och till Mallorca samma år och jag kom på att jag inte läst så mycket spansk litteratur, särskilt itne kvinnliga författare. Jag upptäckte Merce Rodoreda, Lucía Etxebarría, Carmen Laforet och Nuria Amat. Jag passade också på att läsa En sommar på Mallorca av George Sand. Den kändes ju självskriven.

Efter Spanien så åkte vi nästan  bara på semester till just Spanien (nej, jag överdriver) och resorna var mest av charterkaraktär så jag gjorde inga fler spanska utmaningar. Jag letar då och då efter kanariska författare, men inte dykt på någon som jag kunnat och velat läsa. Har någon tips?

Marocko

marockos flaggaNär vi reste till Marocko på hösten 2014 fördjupade jag mig i feministen Fatima Mernissi och skrev en bloggpost om henne som jag publicerade under resan. Jag försökte söka böcker av marockanska kvinnor på engelska på plats, men ingen kunde hjälpa mig. Utbudet var nog rätt begränsat, även i en välsorterad butik (och en sådan fann jag inte).

England

storbritanniens flaggaJag åkte på bokresa till London 2015 när jag var gravid med Selma. Jag var där utan familjen och träffade bokbloggare och shoppade mycket böcker. Här handlade det inte om vad jag läste in mig på innan, utan vad jag fick med mig därifrån. Jag var även i London 2011, när jag väntade Hugo, och köpte med mig många feministiska böcker hem!

Tyskland

tysklands flaggaEftersom jag bott i Österrike och pratar och läser på tyska är Tyskland ett Mecka för mig när det kommer till litteratur. Jag shoppar loss på Drussmann på Friedrichstrasse om jag får möjlighet. Och det har jag fått de två gånger jag varit i Berlin de senaste åren. Många tyska fynd har det blivit inom mina favoritområden feminism, DDR och Baader-Meinhofligan.

Thailand

Thailands flaggaFörra året skulle det åkas på charter till Thailand och då kom jag igång med en liten Thailands-utmaning. Läst litteratur från Thailand var då för mig ytterst få titlar. Nu hittade jag faktiskt en del, inklusive en fin barnbok och en mycket bra novellsamling.

Portugal

Portugals flaggaNu åker jag till Portugal om en dryg vecka och jag har redan läst mycket portugisiskt i och med EU-utmaningen. Men då fokuserar jag istället på det portugisiska språket och jobbar för att ha läst någon från varje portugisisk koloni. Jag har Macao kvar. Det är på väg en bok till mig som jag fått betala 120 kr i tull och straffavgift för, så den hoppas jag verkligen är bra Jag ser extra mycket fram emot den eftersom jag varit på Macao.

I övrigt försöker jag ju läsa mig jorden runt, men tänker lite extra på de länder jag varit i. Från Filippinerna har jag bara läst lite dikter av en känd feminist, och det är ju bra, men jag vill även läsa en roman. Jag har hittat en, men den är så urbota tråkig att jag aldrig kommer vidare. Så kan det vara 🙂

Jag utanför The open book i Richmond

Jag utanför The open book i Richmond där jag köpte Alan Bennetts The Lady in the van. December 2015.

• Anna26 april, 2018 kl. 06:43
    • Svara

Så kul att läsa om dina förberedelser! Jag gör ofta så också men är lite dålig på att dokumentera det.

• Hanna26 april, 2018 kl. 09:57
      • Svara

Jag har försökt renodla lite på senare tid, men var helt oinspirerad av att köra något på Portugal. men så glad att jag kom på att läsa från kolonierna.

1. I Berlin får man absolut inte missa Autorenbuchhandlung. Dessutom jobbar värsta kexet där som kan ge en jättebra boktips.
    :-O